22.7 C
София
петък, 30 септември, 2022

Половината училища – предимно ромски

Близо половината училища са с концентрация на деца от уязвими групи. Това сочи национално представително изследване за мащаба на образователната сегрегация в България. То бе представено на конференцията “Състояние на ромската образователна интеграция: от сегрегация към обучение в етнически смесена среда”, организирана от център „Амалипе“.

Общообразователните училища у нас са около 2000. Професионалните гимназии пък са около 400 на брой, а с концентрация на ромски ученици са близо 40 на сто от тях.

120 от общообразователните училища (6%) и 77 (близо 20%) от професионалните гимназии направо могат да бъдат определени като сегрегирани, защото се намират в областни и общински центрове с повече от едно училище, а процентът на родителите с ниско образование е между 60 и 100%, казват от “Амалипе”. Други 65 общообразователни училища и 83 професионални гимназии също са под заплаха за сегрегация.

Според поучването десегрегация в основните училища е необходима в 85 града. От “Амалипе” посочват, че в училищния закон има текстове, забраняващи образователната сегрегация в етнически смесените училища, но те са недостатъчни. Като полезна се оценява и националната програма за подпомагане на общините за образователна десегрегация. Държавата тази година ще отпусне 500 хил. лв. за образователната десегрегация – например осигуряване на безплатен транспорт за деца с цел достъп до образование в смесени училища.

Към този проект обаче няма особен интерес, главно защото родителите не са изкушени да пускат децата си да учат вън от гетото. Част от тях го правят заради липса на материални възможности, а други – защото се притесняват, че в по-конкурентна среда децта им няма да вържат и тройка. От всички ромски училища в столицата само диреторката на училището във Филиповци заяви, че младите ромски семейства бягат от гетото и записват дета си в смесени училища.

България е с най-голям дял роми, обучавани в паралелки само с ромски ученици – 27%. Други 33% посещават предимно ромски паралелки, в които все пак има и деца от други етноси.

Просветният министър Николай Денков лансира идеята по време на следването си всеки бъдещ учител да изкара стаж в “трудно” училище – да работи с деца от семейства без отношение към образованието или да преподава на ученици със специални потребности. Той настоя студентите да придобиват такъв опит отделно от стажа си в базовите училища, които по принцип са най-добрите в системата, но препоръката му е незадължителна.

 

spot_img

Още по темата

spot_img

Последни новини