Стачка на гръцките железничари след инцидента край Лариса

Всички влакове по маршрутите на основната гръцка железопътна компания „Хеленик трейн“ (Hellenic Train) днес няма да се движат, след като Гръцката федерация на железопътните служители обяви 24-часова стачка. Късно през нощта стана ясно, че към стачката се присъединяват и служителите по линии 2 и 3 на атинското метро, които също няма да работят днес.

Повод за стачката е катастрофата между два влака във вторник късно вечерта в Централна Гърция, при която по последни данни на противопожарните служби загинаха 42 души, голяма част от които младежи на възраст 20-30 години. Броят на жертвите може и да се увеличи, защото по данни на противопожарните служби не е известна съдбата на 19 души. Към общата покруса се добавя и обстоятелството, че част от жертвите трябва да бъдат идентифицирани чрез сравняване с ДНК материал, предоставен от техни близки. „Прото тема“ съобщава, че до момента генетичен материал са дали 53 души.

Според гръцките железничари в основата на трагедията стои лошото състояние на железопътната инфраструктура в страната.

„Пренебрежението, което трайно демонстрираха правителствата към гръцките железници, доведе до трагедията в Темпе. За съжаление непрекъснатите ни искания за назначаване на постоянен персонал, по-добро обучение, но преди всичко за въвеждането на съвременни технологии за безопасност, постоянно бяха хвърляни в кошчето за боклук“, се казва в позицията на синдиката, цитирана от АНА-МПА.

Василис Завоянис, представител на служителите в Управителния съвет на компанията, каза за „Катимерини“, че основният проблем на жп линията Атина – Солун, на която стана катастрофата, е, че не работи сигнализацията и дистанционното управление, а всичко е оставено в ръцете на човешкия фактор. „Влаковете ни работят по същия начин, както преди 30 години. За да ви го кажа образно, това е все едно имаме дупка пред дома си. Знаем къде е и винаги я избягваме, но в някакъв момент падаме в нея. Това стана и в този случай“.

В момента наказателно преследване е започнало срещу началника на гарата в град Лариса, който е признал, че той е допуснал фаталната грешка, която е поставила насрещно движещи се пътнически и товарен влак на една и съща линия.

Трагична човешка грешка посочи като основна причина за катастрофата и гръцкият премиер Кириакос Мицотакис, който обаче обеща да бъде създадена независима и надпартийна комисия, която да разследва както причините за трагедията, така и дългогодишното забавяне на железопътни проекти.

Косвена връзка между катастрофата и състоянието на гръцките железници направи и министърът на транспорта Костас Караманлис, който подаде оставка в сряда. Той заяви, че преди 3,5 години правителството е заварило железопътния транспорт в състояние, което не подобава на 21-и век и за съжаление положените усилия в този период не са били достатъчни, за да предотвратят подобен инцидент.

Четете още

Избор на редактора