Диетата на траките: Месо на шиш с комати хляб

Трапезата в Древна Тракия продължава да бъде привлекателна тема за учените. Ели Филипова, докторант в Института за балканистика с център по тракология при БАН, повдига завесата към кухнята на тракийските царе.

„Моята тема е в търсене на трапезния етикет на траките, за царските угощения. Оказва се, че етикетът не е измислен през XVII век, както си мислим или поне понятието е измислено тогава.“, казва Ели Филипова.

Тя допълва, че нейното изследване се базира на „Анабазис“ от Ксенофонт, който дава някои подробности за местата, за бита и културата на населението в земите, през които минава десетхилядната гръцка наемна войска в края на V век пр.н.е. и началото на IV век пр.н.е., която трябва да върне териториите около Византион на Севт II. Той наема Ксенофонт и неговата платена армия, за да стабилизира и укрепи наследената парадинастическа власт.

Ксенофонт е първият автор, който описва събитията като жив участник, независимо че описанието се води от трето лице, похват, характерен за онази епоха.

„Траките не се отдават на някакъв варварски хедонизъм, който няма никаква структура, а всъщност има ясен дипломатически етикет как се провеждат подобни събития“, посочва Ели Филипова.

Трудно е да бъде направено обобщение за ежедневието на траките, тъй като то е различно за представителите на аристокрацията и обикновените хора, за онези от крайбрежията и от вътрешността, както и за тези от градските центрове и от по-малките селища.

Угощенията са се провеждали в огромни зали. Има археологически свидетелства, например в Севтополис, които потвърждават това. Могат да се разграничат над 10 вида хляб и хлебни изделия, които траките са приготвяли, а за да стабилизират виното, са използвали борова смола.

„След като бъдат настанени гостите, започва поднасянето на ястията. Сервира се върху малки трикраки масички, които се слагат пред всеки отделен гост“, пояснява тя.

И допълва, че менюто е било от големи късове месо на шиш, заедно с големи пити бял квасен хляб. Това, което се случва при поднасянето на храната, ритуал, описан от Ксенофонт, е, че Севт II, в качеството си на домакин, започва да разчупва хляба и месото и да ги подхвърля на останалите. Виното се сервирало в рогове от кост. Протоколът е изисквал вдигането на официални наздравици и раздаването на подаръци.

Четете още

Избор на редактора