Държавата: АПИ ни лишава от пътно поддържане за следващите 6-7 месеца

Държавната политика в областта на пътната инфраструктура повече от 10 години е заложник на една институционализирана и поддържана от АПИ порочна система, при която изграждането, поддръжката и основните ремонти на пътища се предлагат непрозрачно, некоректно и неикономично в разрез със ЗОП и обществения интерес. Това заяви на извънреден брифинг в Министерския съвет Андрей Цеков – зам.-министър на финансите.

„С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон – допълни Цеков. – Държавата е лишена от пътно поддържане за следващите 6-7 месеца. Това е времето, което е технологично необходимо, за да проведе обществена поръчка“.

Повод за срещата с медиите бе казуса с едностранното прекратяване на всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“.

От Агенцията посочват като причина „пропуски в документацията за участие“, предложена от самата агенция. Обществените поръчки бяха обявени през април, с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и са предмет на проверка от компетентните органи.

С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон, се казва още в съобщението на правителството.

Като пример финансовият зам.-министър посочи инхаус поръчките – в резултат на тях през последите години поръчки за над 3.6 млрд. лв. са възложени и впоследствие превъзложени без наличие на конкуренция поръчки – това са магистралите „Хемус“, и „Видин – Ботевград“. Същевременно са налице данни за манипулиране на процедури за обществени поръчки.

„В условията на ограничена конкуренция се разходва обществен ресурс, надвишаващ прогнозните стойности на поръчките. Най-пресният пример е възлагането магистралата „Русе – Велико Търново“, допълни Андрей Цеков.

Фактическата ситуация около рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа илюстрира, че от 2019 г. до началото на 2021 г. са сключени 34 договора за текущ ремонт и поддръжка на стойност 757 млн. лв. Въз основа на тези договори, чрез допълнителни месечни извънредни задания са възложени дейности за над 3.4 млрд. лв.

„Първият проблем се състои в многократното надвишаване на договорената стойност, което е в разрез с трайната практика на Европейския съд, който постановява че при изчерпване на прогнозната стойност на едно рамково споразумение, същото следва да прекрати действието си доколкото следващите възлагания са предпоставка за нарушаване на принципа на свободна конкуренция и на добро управление на обществените средства“, посочи зам.-министър Цеков.

Той добави, че договорите са анализирани от две междуведомствени групи. Първата – назначена от служебния премиер Стефан Янев миналата година. Нейната дейност завършва с доклад на служебния съдебен министър Иван Демерджиев, в който е определена първоначална нищожност на допълнителните възлагания.

„Въз основа на този доклад през ноември 2021 г. към тези договори са сключени допълнителни споразумения, с които се прекратява тяхното действие считано от 30 юни 2022 г. Това поставя задача както пред служебния, така и на редовния кабинет, излъчен през декември 2021 – да съумее да възложи текущия ремонт и поддръжка на пътища след 30 юни“, добави Андрей Цеков.

Това обаче така и не се случва, тъй като през октомври 2021 г. са възложени нови обществени поръчки, които са прекратени два месеца по-късно – на 8 декември.

На 15 февруари АПИ обявява обществена поръчка за подрръжка на АМ „Струма“, но същата е прекратена през март. Като причина за спирането на поръчките от АПИ посочват „пропуски в документацията за участие“ – документация, предложена от самата агенция“, разказа финансовият зам.-министър.

Той допълни, че обществените поръчки са били обявени през април, с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и са предмет на проверка от компетентните органи.

Зам-министър Андрей Цеков и депутата от ПП Настимир Ананиев обаче така и не успяха да дадат смислен отговор ще има ли пътна поддръжка в страната след 30 септември, въпреки многократните въпроси на журналистите за това.

Премиерът в оставка Кирил Петков написа в профила си във Фейсбук, че очаква министър Гроздан Караджов незабавно да освободи председателя на АПИ, заради чиито действия и бездействия е нарушен общественият интерес в полза на привилегировани фирми.

„За пореден път сламени чиновници и брокери влязоха в акция за опазване на държавната хранилка за строителните фирми, близки до ГЕРБ и кръговете около тях. Същите, взели стотици милиони на тъмно за работа по пътищата, с договори, по които текат проверки заради порочни строителни практики.

С прекратяването на новите, прозрачни обществени поръчки, АПИ възпрепятства пътната поддръжка в държавата в следващите 6-7 месеца и поставя в риск здравето и живота на гражданите. Това не трябва да се допуска%, посочва Петков.

Той добави, че очаквам народните представители спешно да обсъдят проблема в регионалната комисия и да излязат със законосъобразно решение, което да гарантира, че българските пътища ще се поддържат без пропуск, включително през зимния сезон.

„Очаквам компетентните органи, включително прокуратурата, да се сезират по извършените нарушения и да възобновят проверките по работата на строителните фирми и целесъобразното изразходване на стотиците милиони публични средства“, написа още премиерът в оставка Кирил Петков.

В оставащите дни на Народното събрание трябва да се премахне датата 30 септември, за да може фирмите да продължат да изпълняват договорите след подписан анекс. Това заяви министърът на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов на брифинг.

„Виновникът за 30 септември се казва Кирил Петков, няма значение какви смехотворни статуси пише във Фейсбук, той изобщо не си спомня фактите – каза Караджов-  С такова отровно политическо говорене в публичната среда на Кирил Петков са спрени всички магистрали – „Хемус“ не се работи, Видин – Ботевград – не се работи, Кресна – няма да се работи“.

Караджов бе категоричен, че не АПИ са отменили обществените поръчки за текущ ремонт и поддържане на пътищата.

„Те са отменени с шест последователни процедури на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в резултат на обжалване на самата конкурсна документация“, уточни вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството в оставка.

По думите му тези процедури изобщо не са могли да стигат до подаване на оферти, нито до избор на изпълнител.

Караджов обясни, че от КЗК са отменили процедурите с мотиви, че „условията, които са посочени, са изключително рестриктивни и в полза единствено и само на държавата“.

„В случая сме защитили държавния интерес, което според КЗК е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията“, добави той.

Според Караджов виновен за тези рестриктивни условия е премиерът в оставка Кирил Петков, защото в „неговия кабинет е било настоявано да има максимални рестрикции“.

Четете още

Избор на редактора