Кой се усмихва зад позорната екзекуция на Дария Дугина

Когато Цветан Стоянов пише незавършения критически анализ, свързан с особените отношения между Достоевски и Победоносцев – „Геният и неговият наставник”, начева със знаменателното изречение – „ Тази тема е тъмна и болезнена, и дори по особен начин криминална”.

Разбира се, няма никаква нито пряка, нито косвена аналогия, защото нито Дугин е гений, нито Путин-Победоносцев.

Взривяването на дъщерята на Александър Дугин (убеден съм, че точно тя е била нарочената жертва, а не баща ѝ, после ще обясня защо) е не само криминална тема. Това е тема политическа, екзистенциална и сътресителна. Тя ни връща назад, но ни отпраща и напред. В тъмното.

Нечовешкото разкъсване на един живот на фона на баталното платно в Украйна беше коментирано посредствено, дори просташки. С елементи на злоба, която е непонятна за мен. Затова ще опитам, доколкото мога, да избягам от всякакъв вид емоции при интерпретациите ми. Но ще е необходимо да се върна назад в миналото.

А назад е зрачно и призрачно. По същия начин, както и напред.

Бързам да спомена, че разсъжденията ми са лични и нямат нищо общо с официалните и неофициални версии на истината по въпроса, която така и няма да излезе наяве. Поемането на отговорността за убийството от хипотетичната национална републиканска армия на Русия или мистериозната дама от украинските служби е нещо като червен пясък в очите, замъгляващ аналитичния и синоптичен във времето контекст на събитието.

Дугин по мое мнение, увлечен в политическите си страсти, загуби духовно равновесие. Той често бе упрекван и то не без основание, че е „джудже, стъпило върху раменете на великани”. Фраза, с която средновековните философи са се сравнявали с античните философи, най-вече с Платон и Аристотел. Епигонството на Александър Дугин се основава далеч назад в историята на Русия и е положено върху раменете на такива имена като Пушкин, Достоевски, Леонтиев, Соловьов, Тютчев, Хомяков, Карамзин, дори Бакунин, както и редица други писатели и философи, но и маргинали в дореволюционна Русия. Забележителни посвоему, но апологети на панславизма под крилото на руския свят, на християнството под покровителството на руското православие и на самодържавието като съюз между цар и народ.

Подготвяйки се за тази статия трябваше да прочета доста позабравени, но смътно мяркащи се в спомените ми текстове.

Дугин глобализираше русизма в исторически план и почти сакрално и профетично му поставяше като корона една  геополитическа нимба, загатната отдавна. Той не е моментен фотографски феномен, а част от калейдоскоп с огледала, завъртян твърде отдавна, но продължаващ да се върти и сега. Всъщност, тезите на Дугин не са нищо ново. Дори приписваното му неоевразийство е лансирано от германския социолог Хаусхофер. Но да се върнем към Русия.

Александър Пушкин още в началото на XIX в. задава сублимния въпрос –

„Ще се влеят ли славянските потоци в руското море? Или то ще пресъхне?”

По-късно Тютчев нарича Русия „втора Европа”, която се опира на славянското единство, а руския човек- носител на просвещение.

Хомяков заявява, че руското православие не е спасението на човека, а спасението на човечеството.

Карамзин пише до Александър I в отговор на желанието на императора да възстанови Полша, нещо до болка познато – „Ние превзехме Полша с меч. Тя вече е наше право, което всяка държава има от само себе си, защото е съставена от завоевания. Историческото дело е извършено и то вече е свято. За Вас Полша е законно руско владение”.

А Достоевски с апломб изрича, че идеята за братство не може да бъде установена на Запад. Защото на Запад няма братство. И допълва: „Русия не е само една застояла маса. Всичките осемдесет милиона от нейното население са като един човек и представляват такова духовно единство, каквото разбира се, няма никъде в Европа.”

Достоевски обаче е разтревожен, че Русия като велика държава ще рухне между менгемето на привнесения западен либерализъм с неговата толерантност и местните радикални революционни бесове. В романа му „Бесове”, Шигальов е образът, който представлява тези революционни лудости тръгвайки от пълната свобода и достигайки до абсолютната диктатура. Основната му идея е, че 90% от обществото трябва да бъде подчинено от останалите 10%. Равенството се постига чрез налагането на полицейска държава, държавен тероризъм и унищожаване на интелектуалния, артистичен и културен живот. Шигальов пресмята, че трябва да бъдат убити стотина милиони души за достигане на целта.

Александър Гелевич, освен като философ, се изживява по някакъв начин и като литературен герой.

Сега вероятно става ясно откъде произлизаше призива на Дугин- „Убивайте!”, който може да се приеме и като углавно престъпление. Затова обаче си има съд, а не взрив.

Злощастието, което го сполетя, не е свързано само с неговата обществена и политическа дейност, както и с тази на покойната му дъщеря. Това е цялостен катаклизъм на националистичният политически и интелектуален елит на Русия, който се е вторачил в миналото. Едновременно защото не го е разбрал напълно и защото то е някакъв спасителен пояс за настоящето.

Все пак въпросът е, кой има полза от тази зрелищна екзекуция? Необходимо е отново да подчертая, че тезите които ще развия са следствие само на собствени умозрителни спекулации, чиито заключения може би съвпадат с други подобни.

Първо. Дугин и Путин отдавна не са в толкова близки отношения, както ги описват. Дори бих казал, че отношенията им днес са някъде в синевата. Гледал съм лекциите на Дугин в YouTube от философски не от идеологически интерес, когато беше в обкръжението на Путин. Тогава той беше далеч по-умерен.

Дугин изобщо не е „Мозъкът на Путин” да не говорим за „ Распутин на Путин”. Между висшите военни има достатъчно распутиновци. И шигальовци не му трябват. Впрочем, ако трябва да наречем някого „Распутин на Путин”, то това за съжаление е любимият ми актьор Никита Михалков.

Дугин вече е излишна радикализирана тежест на руския президент, който трябва да лавира между либералите и националрадикалите. Точно както препоръчва Достоевски. Идеологията на Дугин освен това изобщо не е оригинална и самодържавника на Русия може и сам да си я формулира.

Не случайно Путин цитира напоследък Петър Първи без да се нуждае от опорките на философа.

Второ. Показният взрив твърдя, е насочен точно срещу дъщерята, а не срещу бащата. В широкия контекст трябва да спомена за романа „Тайният агент” на Джоузеф Кондрад. В него се разказва за руският агент Верлок, който се опитва да взриви „Гринуичкия меридиан”, за да предизвика национална криза. Сюжетът е по действителен случай от 1894 г. и проследява един неуспешен опит за взривяване на „Гринуичката обсерватория“. Подобен вид злодейства са съвършено радикални и същевременно тотално безсмислени. Така изглежда. Но не е. Напротив. Такива актове са напълно оправдани символно.

Младата и симпатична жена не е само жертва на терор. Тя е жертва на вражеско мракобесие срещу красотата на Русия. Тя е символна естетическа жертва. И това бащата Дугин го разбира най-добре.

Трето. Дугин в никакъв случай няма да заподозре Путин в подобно вандалство. Следващите му призиви ще бъдат не „Убивайте!”, а „Побеждавайте!”. Либералите в Русия (които може би са организирали убийството), украинските предатели (обичайните заподозрени) и западната цивилизация ( вечният враг).

И накрая. Убийството на Дугина е перфектен претекст за още по-груб терор навътре и извън Русия. Надявам се става ясно, кой има полза от тази позорна инквизиция. Но ако трябва да бъда кратък, експлозивът под колата на Дугина беше поставен от руската история.

Четете още

Избор на редактора