Най-голямата туристическа атракция в Швеция е магазин. И не ИКЕА

Най-известните места в Стокхолм – музеят на кораба „Васа“ и откритият етнографски музей „Скансен“ привличат по около 1,5 млн. души годишно. В самия Стокхолм чуждите туристи са под 2 млн. души годишно.

Към малкото и невзрачно селце Юларед в южната част на страната, с население под 1000 души, обаче се стичат по 5 млн души годишно.

Там се намира огромният универсален магазин „Гекос“ – най-големият не само в Швеция, но и в цяла Скандинавия. Той заема площ от 30 000 кв. м, плюс още 50 000 кв.м складове, продава над 100 000 евтини стоки в 25 отдела и привлича хора не само от Швеция, но и от съседните Норвегия и Дания.

Шопингът там е с такива измерения, че на всеки 10 минути се разтоварва стока от зареден догоре товарен камион. Годишният оборот е от около 460 млн. долара.

В магазина работят 2000 души и капацитетът му е за 5500 пазаруващи по едно и също време. Неслучайно може да се похвали и с най-големия паркинг в Швеция.

Визитата в този магазин е толкова популярно и масово занимание, че около него са издигнати хотели и къмпинги, кортове за падел, голф и дори сауна, а наблизо има и езеро за плуване.

Там се е отбивал дори и кралят – Карл Густаф, заедно с кралица София, а работодателите предлагат като бонуси за наетите безплатни уикенди в „Гекос“.

„Гекос“ е основан през 1963 и е известен с нетрадиционния си начин на реклама – от уста на уста. Мястото постепенно придобива култов статус в Швеция – до степен, че три години – от 2011 до 2014 там се снима телевизионно реалити, наречено на близкото село Юларед, и посветено на клиентите и работещите в магазина.

Мястото е толкова популярно, че обикновено в събота отпред се извиват опашки от стотици метри, а рекордът е от октомври 2010, когато отвън чакат хора, подредени до 1.4 км. Затова и на сайта на магазина има камера, с която хората да следят има ли голяма навалица и да планират визитата си.

Това важи особено за тези, които отиват на шопинг с преспиване – през лятото това са около 3000 души на уикенд.

Затова и от самия магазин смятат, че всъщност са не само място за пазаруване, а и туристическа дестинация, а хората се стичат за цялостното преживяване – изгоден пазар, разходка и къмпинг.

Това, което привлича хората, естествено, са цените. Те са най-ниските в Швеция и има оферти, каквито останалите търговски центрове в страната не предлагат.

Това вероятно е и основната причина средният клиент на „Гекос“ да бие цели 150 км, за да пазарува в него. Дори е изчислено, че този среден посетител е жена на 43 години, която харчи 244 долара и отива до Юларед два пъти годишно.

Четете още

Избор на редактора