ПП и ИТН се обвиняват едни други за спрените пари за пътища

Представители на „Продължаваме промяната“ и на ИТН от кабинета в оставка взаимно се обвинявят кой е виновен за спрените пари за поддръжката на пътищата в страната.

Обвиненията в лъжи, нездрави интереси и подписване на празни чекове дойдоха в деня, в който строителни фирми излязоха на протест пред Народното събрание и блокираха за час 20 ключови пътни участъци в страната.

„Действията и бездействията на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) изчегъртват всеки един опит да се оздрави политиката на държавата по отношение на пътната инфраструктура“, каза на извънреден брифинг зам.-финансовият министър Андрей Цеков. Той обвини АПИ в „грубо неизпълнение“ на функционалните й задължения, в накърняване на обществения интерес и в поставяне под риск живота на гражданите.

Късно във вторник – ден преди обявения национален протест на пътностроителните фирми, АПИ едностранно прекрати всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Причината, посочена от АПИ, бяха пропуски в документацията за участие, която всъщност бе предложена от самата агенция.

Премиерът в оставка Кирил Петков призова във Фейсбук министър Гроздан Караджов незабавно да освободи председателя на АПИ, „заради чиито действия и бездействия е нарушен общественият интерес в полза на привилегировани фирми.“

„Не АПИ, а КЗК е спряла въпросните обществени поръчки, защото по указания на Кирил Петков в тях бяха заложени прекалено рестриктивни условия, изцяло в интерес на държавата“. Това отговори министърът на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов, който на свой ред също даде пресконференция. „Виновен е Кирил Петков“, каза Караджов и обяви, че премиерът в оставка имал „нездрав интерес“ да контролира плащанията на АПИ и по-точно „кръга на фирмите около него“, които го водели за носа. Кои са тези фирми, можело да се разбере от назначените от премиера и от министъра на финансите членове в междуведомствените комисии за проверка на пътните ремонти, препоръча Караджов.

„В следващите 6-7 месеца държавата е лишена от пътна поддръжка. Това е времето, през което може да бъдат проведени обществени поръчки. Сега пътното поддържане трябва да се продължи по съществуващите договори, а в тях има редица пороци, установени от 2 междуведомствени комисии“, обясни преди това зам.-министърът на финансите Андрей Цеков.

Наскоро назначеният зам.-министър на регионалното развитие от квотата на ПП Александър Стоянов обясни, че нямал информация защо АПИ са прекратили отворените през април 7 процедури за обществени поръчки за пътна поддръжка. За това се разбрало този понеделник от „онлайн информация“.

„Обществените поръчки бяха обявени през април 2022 г. с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и които са предмет на проверка от компетентните органи. С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон“, обясниха по-рано от Министерския съвет.

Председателят на комисията по регионална политика в НС Настимир Ананиев смята, че държавата е заложник на обстоятелства, заложени през последните 4-5 години и трябва да подпише празен чек на пътните фирми, който от договорени 800 млн. лв. се е оказал за 2.5 млрд. лв.

Според строителния бранш държавата не е изплатила около 720 млн. лева за извършени дейности по стари договори за ремонт и поддръжка на около 80 фирми. „От 30 септември България ще се окаже единствената държава в ЕС, която няма да има поддръжка на пътища. Това ще рефлектира и на зимното поддържане, ще доведе и до лихвени неустойки“, заяви пред БНТ Стефан Чайков от Браншова камара „Пътища“.

Четете още

Избор на редактора