Продават на търг шедьовър на Пикасо за $120 милиона

Шедьовърът „Жена с часовник“ на Пабло Пикасо, изобразяващ една от спътниците и музите на испанския художник – френската художничка Мари-Терез Валтер, може да бъде продаден за 120 милиона долара на търг в Ню Йорк през ноември, предаде АФП, позовавайки се на аукционна къща „Сотбис“.

Картината е в колекцията на богатата нюйоркчанка Емили Фишър Ландау, която почина тази година на 102-годишна възраст. Тя притежава и колекция от творби на Джаспър Джоунс, Вилем де Кунинг, Марк Ротко и Анди Уорхол, която ще бъде предложена на търг на 8 и 9 ноември в рамките на есенния сезон на аукционите на изкуство в културната и финансова столица на САЩ.

От тръжна къща „Сотбис“ казаха, че очакват „доста над 400 милиона долара“ от продажбите на колекцията, повече от една четвърт от които ще отидат за „Жена с часовник“.

Според Джулиан Доус, ръководител на отдела за импресионистично и модерно изкуство в „Сотбис“, картината на испанския майстор „е шедьовър във всичките си измерения“.

„Нарисувана през 1932 г., тя е изпълнена едновременно с щастие и изоставена страст“, обяснява експертът.

Мари-Терез Валтер (1909-1977) е „златната муза“ на Пикасо, с която неговата съпруга се запознава през 1927 г. в Париж, когато испанският майстор е женен за руско-украинската балерина Олга Хохлова.

Художничката, която има дъщеря от Пикасо, Мая Видмайер-Пикасо (1935-2022), е „обект на много от най-успешните му портрети“, посочва „Сотбис“.

1932 г. е толкова важна в творчеството на Пикасо, че през 2018 г. музеят „Тейт Модърн“ в Лондон й посвещава цяла изложба.

Друг портрет на Валтер, също нарисуван от Пикасо през 1932 г., „Жена, седнала на прозорец (Мари-Терез)“, е продаден през 2021 г. за 103,4 милиона долара на търг на конкурентите „Кристис“.

Петдесет години след смъртта си художникът, който стои зад „Герника“ (1937) и „Госпожиците от Авиньон“ (1907), продължава да очарова – само през 2023 г. музеите по света, особено във Франция и Испания, му посвещават около петдесет изложби.

Пабло Пикасо (1881-1973 г.) остава един от най-влиятелните художници на модерното изкуство, често определян като гений. В САЩ обаче, в резултат на движението #Аз също, фигурата на този работохолик с богата творческа дейност е опетнена от обвинения в понякога насилствената власт, която е можел да упражнява над жените, споделяли живота му и вдъхновявали творчеството му.

Четете още

Избор на редактора