57.6% от учениците не разбират учебниците

По-достъпен език в учебниците и повече време за упражнения искат родители и ученици. Това става ясно от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, направено по поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН).

Основните трудности, които срещат децата в училище са свързани с твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта им, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, както и малко време за упражнения.

Малко над половината от анкетираните родители на ученици между първи и десети клас признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях – 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Близо 33% обвиняват учителите, че преподават зле. 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.

Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясният език в учебниците и учебните помагала. Над 23% са на мнение, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето. Също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.

Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове. Преобладаващата част от родителите са убедени, че учебеният материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения.

В трети и четвърти клас проблемни са и други предмети като „Човекът и обществото“ и „Човекът и природата“. Според много родители изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.

Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.

Според проучването, всеки трети родител плаща за частни уроци като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета.

Две от всеки пет деца между първи и четвърти клас признават, че не разбират част от съдържанието, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.

Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (б.р. пети – седми клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо.

Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации. Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно. Тук сложни са множеството нови термини и огромното количество информация, която трябва да се помни наизуст.

Гимназистите също недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях, е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното.

Четете още

Избор на редактора