Френски колекционер има повече изтребители от цялата ни авиация

Изтребител F-16 Fighting Falcon, заобиколен от два френски Dassault Mirage IV и F-104 Starfighter, не са това, което обикновено очаквате да видите, когато влизате в двора на 700-годишен френски замък. Те обаче не дават представа за това, което едно имение е приготвило за своите гости.

Château de Savigny-lès-Beaune в едноименното бургундско селце датира от XIV в. и би било само още едно от многото имения, които се намират в този исторически регион на Франция, ако не бяха личните страсти и инициативата на един човек – Мишел Пон.

Лозар, автомобилен състезател и запален колекционер, Пон купува замъка през 1979 г. и през следващите четири десетилетия, до смъртта си през 2021 г., го превръща в съкровищница за всички, които се интересуват от механика и инженерство.

„Баща ми се състезава с автомобили Abarth в продължение на пет години, между 1968 и 1973 г. Запази автомобилите си, но започна да колекционира и мотоциклети. По-голямата част от тях бяха придобити като скрап“, разказва пред CNN Кристоф Пон, син на Мишел и настоящ собственик и управител на замъка.

До края на 70-те години на миналия век Пон вече е натрупал значителна колекция от превозни средства, включваща 10 състезателни автомобила Abarth и над 300 ретро мотоциклета. Първоначалната партида от автомобили и мотоциклети става все по-голяма и по-голяма.

В средата на 80-те години на миналия век Пон, който е бивш военен, отправя запитване към френските военновъздушни сили за възможността да получи един от техните изведени от експлоатация изтребители Mirage III, който да бъде изложен в замъка. Искането е удовлетворено и шест месеца по-късно това, което се превръща в ядрото на най-голямата частна колекция от изтребители в света, пътува към Savigny-lès-Beaune.

Няма да е пресилено, ако кажем, че доста национални музеи на авиацията и космонавтиката биха завидели на това, което е изложено – около 100 самолета от различни марки и с различен произход, които са перфектно подредени на територията на замъка.

Списъкът прилича на „кой кой е“ във военната авиация на 20-ти век.

В продължение на години Мишел и Кристоф Пон обикалят цяла Европа и отвъд нея, за да разширят колекцията си. Самолетите, които успяват да закупят, се разглобяват и пренасят в имението, за да бъдат сглобени на място. Тъй като експонатите стават все повече и повече, мълвата се разпространява и скоро семейство Пон получава предложения за приемане на всякакви машини.

В крайна сметка много от тях намират своето място в замъка, който сега разполага с девет различни изложбени зони, вариращи от спътници и космически технологии до трактори и оборудване за производство на вино, в допълнение към гореспоменатите колекции от самолети, състезателни автомобили Abarth, и исторически мотоциклети.

Ако експозицията на самолети на открито е достатъчна, за да накара всеки авиационен маниак да изпадне във възторг, то обхватът и разнообразието на другите колекции, понякога могат да бъдат зашеметяващи.

Цялата мащабност на тази феерия става все по-очевидна, докато посещавате няколкото павилиона, разпръснати из имението, или бавно си проправяте път през залите и коридорите на замъка.

Докато преминавате от една стая в друга, всяка от които е изпълнена с хиляди и хиляди мащабни модели на почти всички възможни видове самолети, които някога са летели, и всички марки автомобили, които са били произведени, се натъквате на безброй други интересни предмети – от катапултиращи седалки и покриви на изтребители до разглобени двигатели, разхвърляни навсякъде по очевидно случаен начин.

Една от най-колоритните колекции на Château-Savigny може би е тази на пожарните коли, създадена със съдействието на Жан-Клод Пико, приятел на Пон Старши.

Пико е управлявал фирма за производство на автомобили за спешна помощ и след пенсионирането си пренася в замъка частната си колекция от пожарни автомобили, която показва развитието на противопожарното оборудване през целия ХХ век.

След това е стаята, посветена на военноморските въпроси. Забележително за място, което е на стотици километри от морето, замъкът има не само малка военноморска експозиция, но е дом и на няколко кораба Bertin.

Те са проектирани през 60-те години на миналия век от Жан Бертен, френски инженер, който има заслуга и за разработването на Aérotrain – футуристична технология за движение на високоскоростни влакове върху въздушна възглавница, „Бертините“ са възстановени от Пон от купчина скрап и пренесени в замъка, където сега стоят до едно от лозята на имота.

„В момента вече не се стремя да добавям музейни експонати“, казва Кристоф Пон. Основната ми цел е да запазя и продължа работата на баща ми. Трябва да осигуря приемственост на колекциите. Именно с оглед на тази цел продадох някои предмети. Това ми позволи да закупя част от колекциите от моите братя, а също така да ги преобразя, за да подчертая някои от най-ценните експонати.“

Желанието му е: „след двадесет години колекцията ни от самолети да се помещава в закрит музей“.

Всички тези многобройни и разнообразни интереси не са попречили на семейство Пон да продължи да се грижи за лозята на имението. В края на краищата традиционната дейност на шатото винаги е била и продължава да бъде винопроизводството.

Въпреки че повечето от 30 000-те посетители на замъка всяка година са привлечени от неговите уникални колекции, има предложение и за тези, които се интересуват от традиционния винен туризъм.

Тъй като винарският регион Бургундия може да се похвали с 84 наименования за произход на виното,  включително едно специфично за село Savigny-lès-Beaune, не би трябвало да е изненада, че Château-Savigny разполага и със собствени дегустационни зали и магазин.

Независимо от причината, която ви води до това кътче от Франция, отделете малко време в графика си, защото това най-еклектично френско шато със сигурност ще ви плени.

Четете още

Избор на редактора