Над 3 млн. лв. похарчиха партиите за реклама в медиите

3 020 075 лева без ДДС са похарчили партиите за платена политическа реклама в медиите, съобщават от Института за развитие на публичната среда. Мониторингът им включва официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Сумите са на база договорите, които доставчиците на медийни услуги са публикували на страниците си до 28 септември включително.

Кои партии похарчиха най-много?

В края на кампанията има сериозни размествания сред участниците, вложили най-много средства в медийния си имидж. Така на първо място вече са „Продължаваме Промяната“ с 675 020 лв. Те са вложили над 480 хил. лв. за предизборна реклама само за периода 20-28 септември. Основният дял (над 50%) от средствата на формацията е насочен към големите частни телевизии у нас – bTV и Nova. „Продължаваме Промяната“ са разходвали значителни суми и за отразяване в БНТ (където е насочен и целият им медиен пакет), вестниците „24 часа“ и „Труд“, онлайн медии и др.

На второ място по разходи вече са „Демократична България“ с 419 231 лв. – увеличение с 47 хил. лв. за последния период на кампанията. От коалицията продължават да залагат на големите телевизии у нас – bTV, Nova и БНТ, в които тя е вложила над 85% от средствата си.

След тях се нарежда „БСП за България“ със 338 193 лв., което е с 96 хил. лв. повече в сравнение с предишната ни справка. При тях основно перо продължава да е договорът за Гугъл реклама чрез агенция-посредник, който бе публикуван на интернет страницата на в. Стандарт. Това споразумение обаче включва показване на банери в сайтовете на още 25 други онлайн медии (сред които bradva.bg, petel.bg, vihrogon.bg, uniconbg.com, vecherno.com, vijti.com, onovini.eu, silnabulgaria.eu и др.). От столетницата са насочили средства още към обществената БНТ, партийната си телевизия, вестници и онлайн издания.

Вече четвърти са ГЕРБ-СДС с 319 636 лв. От коалицията са вложили едва около 22 хил. лв. в последната фаза на кампанията. Практиката на ГЕРБ-СДС продължава да е насочена към относително равномерно инвестиране в разнообразни медии – от големите телевизии, до печатни издания и онлайн агенции.

От „Възраждане“ пък имат двойно увеличение в разходите си за реклама спрямо данните от 20 септември. Така партията е на пето място по разходи за медии с 310 105 лв. Те са следвани от „Има такъв народ“ със средства в размер на 173 561 лв.

Кои са най-предпочитаните медии през тази кампания?

И в края на кампанията с най-много приходи – 598 880 лв., е БНТ. Това е увеличение с близо 200 хил. лв. спрямо предходния период. Обществената телевизия има договори с общо 19 от участниците в изборите, като основните ѝ приходи са от Демократична България, ГЕРБ-СДС и ДПС. Трябва да отбележим, че тарифите за реклама в БНТ са по-ниски в сравнение с големите частни национални телевизии, тъй като те се определят от Министерски съвет за всяка предизборна кампания. Така очевидно връзката ефирно време-цена при БНТ се оказва с най-голямо влияние при избор на медийно поле за изява от участниците в предстоящите избори.

Частните bTV с 566 307 лв. и Nova с 428 809 лв. се нареждат на второ и трето място по привлечени приходи в края на кампанията. И двете медии имат подписани договори за реклама на едни и същи формации – „Продължаваме Промяната“, „Демократична България“, „Възраждане“, „Има такъв народ“ и ГЕРБ-СДС. Тези телевизии са увеличили неколкократно приходите по линия на политически пиар в последните десет дни.

С 311 229 лв. Евроком следва двете големи частни телевизии. Основният дял от тази сума е по линия на договор с „Възраждане“. Медията има сключени споразумения за платено отразяване с общо 16 формации. Освен тях има и 13 споразумения за безплатно отразяване на участници в кампанията.

Четете още

Избор на редактора