България е пласирала муниции и оръжие за най-малко 1 милиард евро в Украйна през посредници. Това разкрива пред EURACTIV България Александър Михайлов, бивш изпълнителен директор на държавната компания „Кинтекс“.
Българският оръжеен бизнес винаги е печелил добре от размириците в райони, които традиционно се използват съветски оръжейни системи.
„Когато има международен въоръжен конфликт, винаги се покачва употребата на продукти, свързани с отбраната. В този период издадените разрешителни за износ са за между 1,1 и 1,3 млрд. евро.
През тази година – от началото на войната в Украйна до днес, разрешенията за износ са за над 2 млрд. евро. Тоест до сега имаме 100% ръст спрямо пиковите години за бизнеса. Тази година може да завърши на нива 150% дори 200% ръст на продажбите спрямо най-силните години на военно промишления комплекс“, твърди Михайлов.
В момента българските производители и търговци на оръжия продават продукцията главно в Полша и Румъния, откъдето оръжието се реекспортира за Украйна.
„Това, което е ясно, е, че обемите на износа към Полша са значително увеличени. Летището Жешов в Полша, на 70 км от украинската граница, се оказа основният логистичен хъб. Неслучайно САЩ инсталираха на това летище системи за противовъздушна отбрана „Пейтриът“.
За първите 120 дни на войната в Украйна е имало 60 товарни полета с оръжие от български летища до Жешов. Средният карго капацитет е около 70-80 тона товар на самолет“, казва бившият шеф на „Кинтекс“.
Българските медии обаче многократно съобщиха и за полети на украински товарни самолети директно от български летища.
„Трябва да е ясно, че България като държава, за сметка на държавния бюджет или чрез армията, не предоставя оръжие на Украйна, докато частни производители и търговци изнасят големи обеми оръжие за страни от Централна Европа.
Затова възниква обоснованото предположение, че български производители и търговци изнасят оръжие за страни от Централна Европа, което се препродава за Украйна“, обяснява Михайлов.
Той напомня, че логистично никой в момента не може да достави оръжие директно до Украйна, защото в небето й не може да има полети, а пристанищата са обсадени от руския военноморски флот и минирани от украинската брегова охрана.
“Доставките не могат да бъдат направени по въздух и вода и остава сухоземния транспорт, който преминава през Полша и Румъния. Трябва да се има предвид, че руското разузнаване следи за военни доставки, за да ги неутрализира. Затова вероятно тези доставки се правят през нощта, когато е по-трудно да бъдат засечени от сателитно наблюдение“, разяснява Михайлов.