Карането на колело се отразява добре на здравето, свързано е с малко разходи и облекчава трафика и вредните емисии в градовете. Предвид всички тези ползи търсенето на двуколесните превозни средства непрекъснато расте и през миналата година в ЕС са били продадени 14,7 милиона „традиционни“ и рекордните 5,5 милиона електрически велосипеда и се очаква пазарът да продължи да расте, по данни на Европейската конфедерация на велосипедната индустрия (European Confederation of the Cycle Industry – Conebi).
Сред печелившите изглежда е Поргугалия, която от 2019 г. е най-големият производител на велосипеди в Европа.
По данни на Евростат през 2021 г. производството на велосипеди в страната се е увеличило с 12 процента спрямо 2020 г. до близо 2,9 милиона броя – повече, отколкото се произвежда във всяка друга европейска страна. Това означава също, че страната произвежда над 20 процента от велосипедите, правени в Европа, при това със само 2 процента от европейското население.
За 2022 г. все още няма пълна статистика, но със сигурност секторът се е разраснал още, като според португалската браншова организация „Абимота“ (Abimota) през миналата година той е донесъл на португалската икономика 812 млн. евро, посочва германското икономическо издание „Виртшафтсвохе“.
Производството е концентрирано в Агуеда – малко градче, на 80 км южно от Порту, където близо 60 компании произвеждат седалки, задни светлини, светлоотразители, каски, детски седалки и други компоненти. Недалеч, във Вила Нова де Гая, пък са производствените съоръжения и централата на Ре Те Е (RTE) – най-големият производител на велосипеди на континента. Основният завод на компанията се разпростира на площ от близо 40 000 кв метра или почти пет футболни игрища. До него фирмата миналата година година откри втори – за електрически велосипеди.
Регионът е станал известен като „Bike Value Portugal“. В Белгия вече има „Bike Valley“ (долина на велосипедите), затова трябваше да измислим нещо друго, шегува се Жоржи Медейрос, ръководителят на „Абимота“, по чиято инициатива се образува клъстърът около Агуеда.
На какво се дължи този бум? Зад него стои както целенасочена помощ от ЕС за изграждане на съответната инфраструктура, така и антидъмпиговите мита, които бяха наложени върху вноса на електрически велосипеди от Китай, както и нарушаването на глобалните вериги за доставки по време на пандемията от КОВИД-19. Значение имат и ниските производствени разходи – в Португалия цената на труда в производствената сфера е 16,10 евро на част (по данни за 2022 г.) спрямо средно за ЕС 30,50 евро на час.
И основен двигател зад този бум е Ре Те Е. Основана през 1983 г. в Португалия, семейната фирма започва дейността си като доставчик на индустриални бои, но от 1996 г. се специализира в сглобяването на велосипеди. През 2016 г. преминава прага от 1 милион бройки годишно и според собствените й данни производството й вече достига межди 1,1 и 1,3 милиона колелета на година.
Тайната на успеха й е в избрания бизнес модел – от близо 23 години фирмата работи ексклузивно за френската верига за спортни стоки „Декатлон“ (Decathlon).
Към възможностите за производство на велосипеди в Португалия вече интерес проявяват и компании от други страни и най-вече от Германия, която е не само най-големият европейски пазар (4,6 милиона продадени броя на обща стойност рекордните 7,4 млрд. евро през 2022 г.), но и водещ вносител (над 4,4 милиона внесени обикновени и електрически велосипеди миналата година). Засега португалското производство има малка част от този внос – най-много традиционни велосипеди Германия внася от Камбоджа и Бангладеш, както и от Полша и България. Най-много електрически велосипеди пък се внасят от България, Виетнам, Нидерландия, Тайван, както и от Унгария и Румъния.
Към Португалия обаче вече се насочват както малки германски компании като стартъпа за електрически колелета „Суши байкс“ (Sushi Bikes), така и големи играчи като „Бош“ (Bosch) и „Кениън“ (Canyon). Особено привлекателен изглежда е нарастващия пазар на електрифицирани велосипеди, за които се очаква тази година да надминат по продажби в Германия традиционните. А миналата година германците са похарчили средно по 2800 за електрически велосипеди.
„Суши байкс“ например се отказва от производството в Тайван и Китай в полза на много по-близките португалски заводи. В промоционално видео „зад кулисите“, което младата компания разпространи, се виждат просторните и много модерни производствени съоръжения, както и работниците в тях, на чиито бели работни облекла стоя три познати букви – Ер Те Е.