Последният Boeing 747 джъмбо джет напусна фабриката на производителя на самолети в Евърет, Вашингтон, слагайки край на производствения цикъл за двуетажния, четиримоторен, двукорабен пионер, който влезе в експлоатация през януари 1970 г.
Този ход идва, когато базираният в САЩ Boeing преминава към двумоторни реактивни самолети на фона на стремежа на авиокомпаниите за по-икономични самолети .
Последният самолет е товарен 747-8 , който ще бъде доставен на карго авиокомпанията Atlas Air в началото на 2023 г., съобщиха от Boeing в сряда.
„В продължение на повече от половин век десетки хиляди отдадени служители на Boeing са проектирали и построили този великолепен самолет, който наистина промени света“, каза Ким Смит, вицепрезидент и генерален мениджър на Boeing за програмите 747 и 767.
„Горди сме, че този самолет ще продължи да лети по света през следващите години.“
„Кралицата на небесата“ на Boeing направи своя дебют преди повече от 50 години. Пътническите версии имаха вита стълба, която водеше до луксозен салон на горния етаж.
Моделите на товарните кораби се отличаваха с шарнирна носова част, която се отваряше, за да натовари всичко – от коли до съоръжения за сондиране на нефт.
747 беше най-големият търговски самолет в света, докато Airbus A380 не се появи през 2007 г. – когато беше пуснат в търговската мрежа – и постави няколко рекорда.
Това беше и първият самолет с плоска седалка, въведен от British Airways през 1999 г.
Qantas използва самолета, за да извърши първия в света търговски полет без кацане от Лондон до Сидни за 20 часа и 9 минути.
Този 30-годишен рекорд беше подобрен едва през 2019 г., когато Qantas управлява 787 Dreamliner от Лондон до Сидни директно за 19 часа и 19 минути.
Производството на 747 започва през 1967 г. и продължава 54 години, през които са построени общо 1574 самолета.