Индийската авиокомпания Air India обяви, че е договорила придобиването на 470 самолета от „Ербъс“ и „Боинг“ – най-голямата сделка в историята на гражданската авиация.
Компанията ще купи 220 пътнически самолета от „Боинг“ и 250 от „Ербъс“. Поръчката включва 210 теснофюзелажни самолета A320neo и 40 широкофюзелажни A350, които Air India ще използва по „свръхдълги маршрути“, каза председателят на собственика й „Тата“ Н Чандрасекаран.
„Боинг“ще достави 190 737 MAX, 20 от своите 787 Dreamliners и 10 мини-джъмбо 777X.
Заедно с други 25 самолета „Ербъс“, които ще бъдат наети за посрещане на непосредствени нужди, общото придобиване достига 495 самолета, съобщава Ройтерс.
Ренесансът на авиокомпанията под конгломерата „Тата“ разчита на нарастващата си база от летци и голямата диаспора в Индия по света, за да се състезава за това, което скоро ще бъде пазарът на най-многолюдната държава в света.
Новият главен изпълнителен директор Кембъл Уилсън работи, за да възроди репутацията на Air India на авиокомпания от световна класа и да се отърси от имиджа й на изоставаща и запусната компания със застаряващ флот и лошо обслужване.
Поръчката на Air India надхвърля комбинираната сделка на American Airlines за 460 самолета „Ербъс“ и „Боинг“ преди повече от десетилетие.
Първи се очакват да пристигнат 25 чисто нови самолета Boeing 737 MAX и шест „Ербъс“ A350 през втората половина на 2023 г., като доставките ще се увеличат през 2025 г. и след това.
Сделката ще струва десетки милиарди долари в нестабилен момент за самолетните гиганти, които са изправени пред нарастващ индустриален и екологичен натиск, пише Ройтерс.
„Това е важно за индустрията, тъй като предвид неотдавнашната турбуленция на китайския пазар, алтернативният пазар за растеж е Индия“, каза независимият авиационен съветник Бертран Грабовски.
„Индия изпраща силен политически сигнал, че иска да остане привързана към Запада в момент, когато позицията й за руските санкции изглеждаше двусмислена“, каза Грабовски.
Сделката включва голяма търговска печалба за производителя на двигатели CFM International, съвместно предприятие между „Дженерал електрик“ и френската „Сафран“.
Той е избран да задвижва 210 теснофюзелажни самолета „Ербъс“ пред конкурента Pratt & Whitney, докато двигателите на по-големите самолети ще бъдат на „Дженерал електрик“ или британския „Ролс Ройс“.
Air India някога беше известна със своите пищно украсени самолети и звездно обслужване, но репутацията й падна в средата на 2000-те години с нарастването на финансовите й проблеми.