Във Великобритания щетите, нанесени от необузданата инфлация, могат да се видят в съдбата на яйцето. Тъй като войната в Украйна води до по-високи разходи за енергия и фураж за пилетата, британските фермери казват, че това, което изкарват, вече не е достатъчно и преобръща с главата надолу бизнес модела на основната хранителна стока, пише Ройтерс.
Много от супермаркетите в страната, включително лидерът на пазара „Теско“ (Tesco) и конкурента му, заемащ третото място, „Асда“ (Asda), намалиха продажбите си на яйца, обвинявайки за това епидемията от птичи грип, която опустоши ятата в Европа и Съединените щати, и която според веригите, е довела до недостиг на яйца във Великобритания.
Британските фермери обаче твърдят, че макар епидемията да е фактор, причината да няма достатъчно яйца е това, че губят пари от всяка продадена кутия с яйца, което принуждава мнозина да намалят производството, а други – изцяло да го спрат.
„Глупостта в цялата ситуация е, че ние предупредихме търговците на дребно, достатъчно ги предупреждавахме, че това ще се случи“, каза Робърт Гуч, главен изпълнителен директор на Британската асоциация на производителите на яйца от свободно отглеждани кокошки (BFREPA).
Асоциацията изчислява, че общият брой на ятата кокошки носачки в Обединеното кралство е спаднал с 6 процента до 36,4 милиона през последните 12 месеца, което предполага още по-малко предлагане на яйца.
Водени от потребителското търсене, британските производители на яйца от години се фокусират върху свободното отглеждане на кокошки, което сега представлява 70 процента от пазара. Тъй като само 13 процента от яйцата в Европейския съюз идват от свободно отглеждани кокошки, възможността за запълване на недостига на рафтовете по британските супермаркети с внос е ограничена.
Националният съюз на фермерите на Великобритания (NFU) каза, че недостигът на яйца може да е само началото, тъй като новата ера на скъпа енергия и зърнени храни, съчетана с недостиг на работна ръка, може да доведе до повече празни рафтове, освен ако производителите на храни и търговците на дребно не се споразумеят за по-справедливи условия в бъдеще.
Двуцифрената инфлация обтегна отношенията между производителите и търговците на дребно по целия свят. Същевременно интензивната конкуренция между британските търговци на храни на дребно задържа цените под средните за Европа, а техните маржове на печалба – сред най-ниските в света.
Това, в съчетание с кризата с разходите за живот, подхранвана от рязко нарастващите разходи за храна и енергия, ограничава пространството им за маневриране, алармират търговците на дребно.
Все пак производителите на яйца казват, че докато супермаркетите са повишили цените на дребно и са платили на фермерите повече, то това увеличение не е достатъчно, за да покрие нарасналите им разходи.
Според Националният съюз на фермерите, докато на британските производители сега се заплаща с 35 процента повече за техните яйца, отколкото през 2019 г., то цената на суровините за храна за пилета е нараснала с 90 процента.
Официалните британски данни показват, че цените на дребно на яйцата са се увеличили с 27 процента само през последната една година.
Отглеждането на дузина яйца струва на фермер около 138 пенса, изчисляват от Британската асоциация на производителите на яйца от свободно отглеждани кокошки. Купувачите на едро обаче плащат за тях едва около 109 пенса, докато търговците на дребно ги продават за между 219 и 410 пенса.
Нарастващите разходи и птичият грип навредиха на фермерите в цяла Европа, като се очаква световното производство на яйца да спадне за първи път тази година, според най-големия производител на яйца в ЕС – френската група Се Ен Пе О (CNPO).
Около 750 000 птици в Обединеното кралство са били умъртвени поради птичи грип и няма гаранция, че ще бъдат заменени, но още повече може да станат жертва на финансовия натиск.
Даниел Браун, чиито 44 000 кокошки снасят 40 000 яйца на ден във фермата му в Бъри Сейнт Едмъндс, в Източна Англия, коментира, че скорошното увеличение на цените с 18 пенса за дузина яйца е предложило известно облекчение на фермерите, но продукцията им все още не е рентабилна.
Миналия месец търговските вериги „Теско“, „Алди“ (Aldi) и „Уайтроуз“ (Waitrose) съобщиха, че са предоставили допълнителни 29 милиона лири за подкрепа на производството на яйца.
Британският консорциум за търговия на дребно, който представлява супермаркетите, заяви, че признава необходимостта да заплаща устойчива цена на фермерите, но членовете му са изправени и пред по-високи разходи.
Браун посочва, че ще реши до април 2023 г. дали си струва да се снабди с птици за нов производствен цикъл, но предупреди, че капацитетът за производство на сектора няма да се подобри скоро. „Ако днес търговците на дребно дойдат при производителите с брилянтно предложение да заплатят по още 70 пенса за дузина яйца, пак ще отнеме от 6 до 8 месеца, за да отгледате достатъчно птици и да замените тези, които са били изгубени“, обясни той.