По време на шофьорските изпити в България изкуствен интелект ще определя маршрута. Това ще се случи от 1 август, ако системата работи на 90% правилно, съобщи пред Нова телевизия директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски.
„В момента се правят тестове дали приложението работи. Със сигурност ще има корекции, тъй като подходът е нов. Ние изпитваме на 27 места в областни градове, плюс малки градове над 30 000 жители. Този изкуствен интелект в момента се прави, така че във всеки град да отговаря на определени критерии. Кандидатът трябва да има определено време за управление, трябва да направи задължителни елементи, като ляв, десен завой, преминаване през кръстовище, преминаване през светофар, край спирка на градския транспорт, учебно заведение. Условията са заложени, така че изпитващият задава начало и край на маршрута, а системата определя конкретния път, по който трябва да мине кандидатът. Мисля, че няма нищо лошо в това, намалява се субективният фактор, намалява се възможността изпитващият да влияе на изпита. Така всички бъдещи шофьори ще имат равни условия”, обясни Рановски.
Той коментира и другите промени, които ще се въведат на изпитите за шофьорски книжки.
„С въвеждането на видеоклиповете в теоретичния изпит целим на кандидат-шофьора да се покажат реални ситуации, които могат да се случат в ежедневието, докато управлява моторно-превозно средство. Там са пресъздадени ситуации в градска и извънградска среда, при различни метеорологични условия. Целта е бъдещият водач да може да забележи обстановката, да прецени рисковите ситуации и накрая да вземе правилно решение”, каза още директорът на ИААА.
Видеоклиповете са разработени след проведена обществена поръчка от Техническия университет. Кандидат-шофьорите могат да се запознаят с тях през приложението Avtoizpit. Клиповете са 60 на брой, като на теста ще им се паднат два, уточни Рановски и допълни, че се надява в бъдеще техният брой да се увеличи.
По думите му в момента има различни предложения за промени в Закона за движението по пътищата, за да се намалят катастрофите. Част от тях са ограничаване мощността на автомобилите на новите водачи, да не могат да шофират в тъмната част от денонощието и да имат придружител.