Движението по новоизградения участък между с. Макреш и с. Бела от пътя Видин – Ботевград ще бъде пуснато утре – 5 март, съобщи пресцентърът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. След 15 ч. министър Андрей Цеков ще направи инспекция на новоизградената отсечка.
Участъкът е с дължина 13,6 км и започва от разклона за Макреш и е до Бела. Преминава по ново трасе, извън обхвата на първокласния път I-1. Със завършването на обекта интензивният транзитен трафик вече няма да преминава през гр. Димово и с. Бела като по този начин се повишава безопасността на движение в региона. Обектът е завършен, издаден е Акт 15 и предстои назначаването на Държавна приемателна комисия за издаване на Акт 16 и разрешението за ползване.
Новият участък е с габарит на магистрала с две платна за движение в посока, със средна разделителна ивица и банкети. Платната са с по две летни за движение, аварийна лента, като в определени участъци с по-големи надлъжни наклони е изградена лента за бавно движещи се товарни автомобили. Такава ще има между 36-ти и 39-ти км в платното за Видин и между 39-ти и 44-ти км в посока Ботевград. В участъка са изградени 2 пътни възела – п. в. „Макреш“ при 36-ти км, и п. в. „Бела“ – при 46-ти км. Чрез тях ще се осъществява връзката с останалите пътища в региона. Построени са редица съоръжения – мост над река Арчар с дължина над 118 м, два виадукта по 205 м и 218 м, пътни и селскостопански подлези и надлези, включително и ж. п. надлез над ж. п. линията София – Видин, водостоци и т. н. В близост до пътен възел „Бела“ ще бъде изграден контролен център за управление на трафика по бъдещата магистрала.
Новият участък е изграден изцяло със средства от републиканския бюджет. Изпълнител е „Автомагистрали“ ЕАД. През 2020 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ възложи на държавното дружество допълнителното проектиране и изпълнението на строително-монтажните работи на 65,8 км от път I-1 Видин – Ботевград, в участъка между пътен възел „Макреш“ и обходния път на гр. Монтана. Трасето е разделено на 5 участъка и първият завършен е от п. в. „Макреш“ до п. в. „Бела“.
Стойността на строително-монтажните работи на 13,6 км участък е близо 341,2 млн. лв. с ДДС. Проектант е „Виа План Бурда“ ДЗЗД, с участници: „ВИА-ПЛАН“ ЕООД и „Илия Бурда“ ЕООД. Стойността на договора е 154 800,00 лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от Консултанти Макреш – Бела“ ДЗЗД, в който са: „ТЕК – КУАТРО“ АД, „СТРОЛ – 1000“ АД. Договорите с тях са за 1 674 840,00 лв. с ДДС и 35 998,80 лв. с ДДС.
Подготовката и работата на останалите участъци е на различни етапи. Вторият участък – от с. Бела до с. Ружинци, е с дължина 11,1 км. Изпълнените на него строително-монтажни работи са близо 31%. Отсечката ще бъде с габарит на автомагистрала, както първия участък – с две платна за движение в посока със средна разделителна ивица и банкети. Платната за движение са с по две ленти за движение, аварийна лента. Ще бъдат изградени надлез над ж. п. линията Видин – София, мостове над реките Барата и Скомля, селскостопански подлеза. При 50-ти км от двете страни на пътя ще има площадка за отдих с тоалетни, паркинги, осветление и пречиствателно съоръжение.
За следващите три участъка има готови технически проекти и предстои издаване на разрешенията за строеж. Третият участък – от Ружинци до п. в. Белотинци, е с дължина 15,4 км. Трасето преминава изцяло източно от съществуващия път I-1 (E79), без да го пресича и без да навлиза в регулациите на населените места. Габаритът е за магистрала и в участъците с по-големи наклони е предвидено изграждането и на лента за бавнодвижещи се товарни автомобили. Такава ще е отсечката между 61-ви и 62-ри км в посока гр. Монтана, с обща дължина 1,58 км. В този участък ще бъдат изградени 2 пътни възела, пътни надлези, водостоци, 2 моста над р. Лом и р. Нечинска бара и т.н.
Четвъртият участък – от п. в. Белотинци до п. в. Винище, е с дължина 11.9 км. Габаритът е за магистрала. Между 73-ти и 74-ти км ще се изграждат двустранни площадки за отдих, всяка с по 45 паркоместа за леки автомобили, като 6 от тях ще са за хора с увреждания. Допълнително ще бъдат обособени 7 паркоместа за автобуси или товарни автомобили. Предвижда се и изграждането на санитарно помещение с тоалетна. В този участък ще има един пътен възел, водостоци, 3 моста над р. Селска бара, р. Коритарска и р. Риковска Бара и т. н.
Петият участък – от п. в. Винище до обхода на гр. Монтана“, е с дължина 13,7 км. Предвидено е изграждането на нов пътен възел, чрез който ще се осъществява връзка с обходния път на Монтана. Пътният възел при 102-ри км по обходния път на гр. Монтана ще бъде реконструиран, с което ще се осигурят всички посоки на завиване. За целта ще бъде удвоен пътният подлез и ще се изгради допълнителна директна връзка, за да се осигури направлението Видин – обход Монтана – гр. Монтана (север). В този участък ще бъдат изградени 2 пътни възела, водостоци, мост над р. Брусовица и т.н. При 90-ти км ще се изградят двустранни площадки за отдих.
Продължава работата по изграждането на още 62,6 км от пътя Видин – Ботевград. След провеждането на открити процедури по ЗОП и сключване на договори с избраните изпълнители през 2019 г. започна изграждането на участъците Видин – пътен възел „Макреш“ /29,6 км/ и Мездра – Ботевград /33 км/. Трасето на Мездра и Ботевград е разделено на два подучастъка – лот 1 /19,3 км/ и лот 2 /13,4 км/. Изпълнител на участъка Видин – пътен възел „Макреш“ е „Северозапад Лот 1“ ДЗЗД. Лот 1 от Мездра – Ботевград се изпълнява от Обединение „ГЕОПЪТ ЛОТ 1“, в които са: „Геострой“ и „Пътстрой-92“, а лот 2 от Консорциум ДЗЗД „МБ ЛОТ 2-2019“ с участници: „Европейски пътища“ АД, „Водно строителство-Благоевград“ АД, „Вахостав-СК, а.с.
Направлението Видин – Ботевград е приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ, тъй като с цялостното хомогенизиране и модернизация на трасето от Дунав мост 2 ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите „Хемус“, „Тракия“ и „Струма“. С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.
България получи „зелена светлина“ от Европейската комисия за проектиране и строителство на платното от Кулата към София извън Кресненското дефиле по Източен вариант Г10.50 на Лот 3.2 от АM „Струма“. Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна. Ще се работи и за второ трасе извън дефилето в посока София – Кулата, съобщиха от Министерството преди дни.