Носителите на наградата „Аскеер“ за 2024 година бяха обявени днес от едноименната академия на театър „Българска армия“.
Победител в категорията „Съвременна българска драматургия“ е Борис Кръстев – за „Кулата“ („Театър 199“). Това е една награда, която в същността си е строго индивидуална, но изказвам огромни благодарности на целия екип на „Театър 199“ и на всички прекрасни актьори, които бяха част от това преживяване, каза той.
„Аскеер“ за водеща роля взеха Мария Стефанова – за ролята й на Розовата дама в „Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмит (реж. Стефан Спасов, „Театър 199“), и Константин Соколов – за Петър в „Ботушът“ от Лило Петров (реж. Стоян Радев Ге. К., театрално-музикален продуцентски център Варна – драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна).
„Радена Вълканова. Климентина с онова трудно име. За мен е чест да бъда във вашата толкова талантлива и така вълнуващо млада компания. Прегръщам ви, момичета прекрасни. Желая ви здраве и успех“, каза Мария Стефанова. „Пожелавам ви моята възраст, да ме надминете, и едни такива талантливи актьори, каквито гледате цяла вечер, да ви поднесат тази статуетка за току-що изиграна роля“, обърна се тя към колегите си в залата.
„Благодаря на човека, който беше влюбен в театъра до полудяване, и който успя да зарази с тази своя любов и лудост много режисьори, и единственият си клас, който водеше. Дълбок поклон пред професор Красимир Спасов“, каза Константин Соколов.
За поддържаща роля бяха отличени Маргита Гошева – за ролята на Пития в „Едип и пророците“ по Софокъл (реж. Диана Добрева, театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив) и Иван Николов – за ролите на Леонардо, Игор и издателят в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър) и ролята на Николай Иванович в „Платонoff“ от А. П. Чехов (реж. Маргарита Младенова и Иван Добчев, „Сфумато“).
Маргита Гошева разказа, че ролята, която играе, е специално добавена от Диана Добрева, за което й благодари. От сцената тя поздрави сина си Матей, който днес има рожден ден и става на 18 години.
„В дни като този, когато сме заедно, човек има усещането, че е част от нещо по-голямо, че принадлежи към нещо. Пожелавам си да имаме повече такива поводи“, каза Иван Николов.
Като най-добър моноспектакъл бе посочен Prima Facie от Сузи Милър, консултант – Светлана Янчева, сценография и костюми – Ванина Цандева, графичен дизайн – Теодора Симова, с участието на Елена Телбис („Топлоцентрала“). Телбис
успя да изкаже своите благодарности в рамките на по-малко от минута. „Предстоят ни велики дела, защото трябва да се свърши с това насилие“, каза тя. Докато изказваха благодарности, новите носители на „Аскеер“ бяха „подсещани“ от водещия Веселин Ранков да бъдат по-кратки. За целта, той използваше малко звънче.
За режисура „Аскеер“ бе даден на Веселка Кунчева – за „Преображението“ от Франц Кафка (Драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград). Тя благодари на целия екип, затова че ги е срещнала. „Вярвам, че това е доказателство, че спектакълът ни, макар и без каска, беше жив“, каза тя.
Като най-добро представление бе отличено „Красива птичка с цвят зелен“ по Карло Гоци (реж. Анастасия Събева) в драматичен театър „Гео Милев” – Стара Загора и Държавна опера – Стара Загора).
„Благодаря на всички прекрасни артисти, защото без тях, ни няма нас. И, когато ние се отчайваме или губим вяра във всичко, което правим, на сцената има едни прекрасни хора, които ни дават надежда, че нашата работа има смисъл. Много съм щастлива, че сме тук, на този невероятен празник. Иска ми се да работим повече, защото иначе скоро няма да има какво да празнуваме. Нашата работа е свързана с всекидневен, къртовски, ужасен труд“, каза Анастасия Събева.
„Аскеер“ за изгряваща звезда взе сдружението „Шум и бяс“ за „Кино „Лента“ от Мария Страшилова (кино „Влайкова“). Надяваме се, всички млади артисти да са смели, да творят, да защитават идеите си и да се борят докрай, казаха младите таланти.
Наградата за сценография е за Мариета Голомехова – за „Портретът на Дориан Грей“ от Оскар Уайлд (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово, и за „Преображението“ по Франц Кафка, реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
Голомехова посвети наградата си на много специален за нея човек – актрисата Ружа Николова. Обясни, че заради нея е започнала да се занимава със сценография: „Знам, че тя ни гледа някъде отгоре, или е някъде тук сред нас“.
За костюмография бе отличена Елена Нацариду – за „Крали Марко – последната балканска легенда“ от Владимир Левчев (реж. Анастасия Събева, Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе). Нацариду сподели, че наградата е неочаквана за нея и благодари на целия екип, и лично на режисьора Анастасия Събева, която, по думите й, е успяла да изкара най-доброто от нея, както и от всичките й колеги в представлението.
„Аскеер“-ът за театрална музика е за Емилиян Гацов-Елби – за „Игри в задния двор“ (театър „София“). Той благодари на Николай Поляков, с когото се среща за първи път.
Двама от носителите на „Аскеер“ за 2024 година бяха обявени в края на април от едноименната академия на театър „Българска армия“. Руси Чанев получи статуетката за цялостен принос към театралното изкуство, а Мимоза Базова – почетен „Аскеер“.
„На сцената винаги съм казвала каквото мисля с чужди думи, и сега ще бъде същото“, каза Мимоза Бозово и прочете откъс от полския поет, есеист и драматург Збигнев Херберт.
Руси Чанев беше единственият, който не прие статуетката лично. „Ползвам се от случая, че сме вече на възраст и публичното да благодаря за онова, което ни дадоха със своя хъс своето съдействие, и въобще с дългогодишната си емоционална инвестиция в мен – на жена ми актрисата Невена Мандаджиева, и на приятеля ми Младен Младенов. Двама наши изключителни артисти, оригинални интерпретатори, благодарение на които моят живот в изкуството стана това, което е“, каза той във видео обръщение. Добави, че според него „Аскеер“ би подхождал на всеки един от двамата – Невена Мандаджиева, Младен Младенов. По повод награждаването му, прочете „нещо в стихотворна форма, което се нарича „Вопли на отличника“.
Церемонията по връчването, на която БТА е медиен партньор, бе наречена „Театрална суматоха“. Тя е посветена на 95 години от рождението на Йордан Радичков. През цялата вечер актьори от театър „Българска армия“ представяха откъси от творби на големия български писател. Звуча музика на Добрин Векилов, също в тяхно изпълнение.
Сценарият и режисурата бяха на Борис Радев, сценография и костюми – Нина Пашова, асистент-режисьор – Тигран Торосян, хореография – Явор Дойчинов, графичен дизайн – Рада Миладинова.