Голямата награда „Аскеер“ за цялостен принос към театралното изкуство ще получи актьора Руси Чанев, а с почетен „Аскеер“ ще бъде удостоена актрисата Мимоза Базова. Театралните отличия се връчват по традиция на 24 май в театър „Българска армия“.
Днес бяха обявени и номинациите по категории. За „Съвременна българска драматургия“ те са за Борис Кръстев – за „Кулата“ („Театър 199“), Мария Страшилова – за „Кино „Лента“ (продуцент сдружение „Шум и бяс“, кино „Влайкова“), и Теа Денолюбова за „Боже мой“ (Народен театър „Иван Вазов“).
За водеща женска роля – Климентина Фърцова за ролята й на Алис в „Отблизо“ от Патрик Марбър (реж. Елица Йовчева, драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив), Мария Стефанова за ролята й на Розовата дама в „Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмит (реж. Стефан Спасов, „Театър 199“) и Радена Вълканова за ролята й на Путин в „Хага“ от Саша Денисова (реж. Галин Стоев, Народен театър „Иван Вазов“).
За водеща мъжка роля – Александър Тонев за ролята му на Михаил Василиевич Платонов в „Платонoff“ от А. П. Чехов (реж. Маргарита Младенова и Иван Добчев, „Сфумато“), Йордан Ръсин за ролята му на Принцът в „Кулата“ от Борис Кръстев и Константин Соколов за ролята му на Петър в „Ботушът“ от Лило Петров (реж. Стоян Радев Ге. К., театрално-музикален продуцентски център Варна – драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна).
За моноспектакъл – „Докато смъртта ме раздели“ от Дъг Райт (режисура – Надя Панчева, сценография и костюми – Илина Грозева, звукова среда – Гьорги Георгиев-Антика и Мария Радева, художник осветление – Иля Пашнин, дизайн – Христо Христов, с участието на Димитър Ангелов, Spam Studios), „Луцифер“ от Хосе Варлета (сценичен вариант и постановка – Николай Младенов, сценична среда и костюми – Боян Арсов и Николай Младенов, музикално оформление – Мартин Каров, с участието на Боян Арсов, Държавен сатиричен театър „Алеко Константинов“, и Prima Facie от Сузи Милър, консултант – Светлана Янчева, сценография и костюми – Ванина Цандева, графичен дизайн – Теодора Симова, с участието на Елена Телбис („Топлоцентрала“).
За режисура – Анастасия събева за „Крали Марко – последната балканска легенда“ от Владимир Левчев (Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе), Валерия Вълчева за „Замъкът” по Франц Кафка (музей „Земята и хората“) и Веселка Кунчева за „Преображението“ от Франц Кафка (Драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За най-добро представление – „Крали Марко-последната балканска легенда“, „Красива птичка с цвят зелен“ по Карло Гоци (реж. Анастасия Събева, драматичен театър „Гео Милев” – Стара Загора и Държавна опера – Стара Загора) и „Преображението“ от Франц Кафка (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За изгряваща звезда са номинирани Калоян Желев (за ролята Кристофър Буун в „Странна случка с куче през нощта“ по романа на Марк Хадън, сценична адаптация Саймън Стивънс, реж. Боян Иванов, драматичен театър „Сава Огнянов“– Русе), сдружение „Шум и бяс“ за „Кино „Лента“ от Мария Страшилова (кино „Влайкова“) и Теодор Ненов за ролята на Грегор Замза в „преображението“ по Франц Кафка (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За поддържаща женска роля – Александра Василева за ролите на библиотекарката, медицинска сестра и Персефона в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър), Илиана Коджабашева за ролята на Маргарита Симонян в „Хага“ от Саша Денисова (реж. Галин Стоев, Народен театър) и Маргита Гошева за ролята на Пития в „Едип и пророците“ по Софокъл (реж. Диана Добрева, театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив).
За поддържаща мъжка роля – Иван Николов за ролите на Леонардо, Игор и издателят в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър) и ролята на Николай Иванович в „Платонoff“ от А. П. Чехов (реж. Маргарита Младенова и Иван Добчев, „Сфумато“), Нено Койнарски за ролята на Осип в „Платонoff“ и Недялко Стефанов за ролята на Симеон в „Ботушът“ от Лило Петров (реж. Стоян Радев Ге.К., Театрално-музикален продуцентски център Варна – драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна).
За сценография – Мариета Голомехова за „Портретът на Дориан Грей“ от Оскар Уайлд (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово, и за „Преображението“ по Франц Кафка, реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград), Мира Каланова за „Едип и пророците“ по Софокъл (реж. Диана Добрева, драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив) и Теодора Лазарова за „Красива птичка с цвят зелен“ по Карло Гоци (реж. Анастасия Събева, драматичен театър „Гео Милев” – Стара Загора, и Държавна опера – Стара Загора).
За костюмография – Елена Нацариду за „Крали Марко – последната балканска легенда“ от Владимир Левчев (реж. Анастасия Събева, Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе), Мариета Голомехова за „Портретът На Дориан Грей“ от Оскар Уайлд (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово и за „Преображението“ по Франц Кафка, реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград) и Свила Величкова за „Опасни Връзки“ от Шодерло дьо Лакло (реж. Станка Калчева, Младежки театър).
За театрална музика – Владимир Ампов-Графа за „Пипи Дългото чорапче“ от Астрид Линдгрен (Младежки театър), Емилиян Гацов-Елби за „Игри в задния двор“ (театър „София“) и Милен Апостолов за „Портретът на Дориан Грей“ и „Преображението“.
„Тези номинации са отражение на вкуса, отражение на качествата и отражение на това, което си представя театър „Българска армия“ за стойностен, класически, хубав театър. Театър с послание, театър с визия за бъдеще, театър за случване и, за голяма радост, за удоволствие на публиката. Защото театър без публика не е театър“, коментира заместник-директора на театъра Йордан Алексиев.
„Една голяма част от номинациите са на колеги актьори, режисьори и представления от провинциалните театри, в което няма нищо лошо. Напротив, това означава, че има пробуждане в българския театър и така наречената център-периферия започва да работи все повече и повече, и на извънстоличните сцени се правят все по-качествени и по-качествени театрални продукти. И това се забелязва от трупата на театър българска армия“, добави той.