Едва 3720 автомобила са сглобени в Русия през май, предаде Ройтерс по данни на руската статистическа служба Росстат. Това са 96,7% спад на производството спрямо май 2021 г., когато в страната е произвела 112 000 коли.
Секторът е силно зависим от чуждестранни инвестиции и оборудване и понася тежки удари от световната криза с полупроводниците, но най-вече от санкциите срещу Русия заради кървавата война в Украйна.
Руската агресия доведе до изтегляне на международни гиганти като Volskwagen, Opel, Mercedes-Benz, BMW, Volvo, General Motors, Ford, Toyota и др. През май концернът Renault продаде мажоритарния си дял от акциите в най-големия руски автомобилопроизводител „Автоваз“ за символичните 2 рубли и също се изтегли от страната.
Руските градовете, в които досега се сглобяваха западните и японски автомобили, също са обречени на тежка безработица и разруха – в заводите на изчезналите компании работеха много хора с добри заплати и социални придобивки, които разпадащата се путинска икономика никога не би могла да осигури.
Иначе местните пропагандисти често тръбят за възраждащия се „Москвич“ на базата на Renault. Но забравят да споменат, че дори да излезе на пазара, поради обективни причини московчанинът няма да има нито климатик, нито ABS на спирачната система, нито каквито и да е съвременни екстри. Само можем да си представим какво ще се случва по хлъзгавите руски пътища през зимата, когато по тях полетят джигити без ABS на спирачките.