86,95% – толкова е водата в продукт, наречен „Свежо сирене“, което е невиждана стойност в българската и световната практика, алармират от „Активни потребители“. От асоциацията са направили тестове на 48 марки сирене за определяне на водното съдържание в продуктите.
От ноември 2021 г. е задължително, когато водното съдържание надхвърля 60%, на етикета да се изписва „саламурено сирене с повишено водно съдържание“.
Резултатите обаче показват, че от 48 марки сирене при 35 водното съдържание е над 60%, а от тях в 12 е дори над 70%. Един от продуктите – „Свежо сирене“, произведен от Ракево Милк Трейд ЕООД, съдържа 86,95%, а друг продукт – „Даная“, който се продава неопакован, съдържа 43% немлечни мазнини и струва 20,90 лв./кг.
От „Активни потребители“ са направили тестове на 34 евтини марки (с цена под 14 лв./кг) и на 14 скъпи. В проучването са включени проби краве саламурено сирене, закупени от търговски обекти в София, Пазарджик, Симитли и Перник през септември и октомври.
Лабораторно е определено водното съдържание (сухо вещество), а при 6 селектирани проби е определено и съдържание на немлечни мазнини.
За анализ на немлечни мазнини са били подбрани шест продукта и една от пробите е положителна. От „Активни потребители“ допълват, че всички открити в изследването продукти нарушават поне два задължителни национални критерия.
Предлагат са сирена с водно съдържание над 60%, които не са етикирани правилно и това не е обозначено. На второ място всички оводнени продукти, с изключение на 3 марки, се продават насипно, в неопакован вид, което е друго нарушение на законодателството.
При проучването от асоциацията на сирена през 2020 г., когато са изследвани само евтини, оводнени са били 87%. Сегашният резултат в тази категория е аналогичен – 85%.
„Това показва, че приемането на новото законодателство не е стреснало производителите и те продължават да произвеждат натъпкани с вода и химикали продукти“, допълват от „Активни потребители“.