В 200 училища има избрани директори след конкурсите, проведени по новите правила на Министерството на образованието и науката (МОН). Това показват обобщените данни от всички Регионални управления на образованието в страната. За първи път изборът на директори на образователни институции бе проведен по правила, ориентирани не просто към намирането на администратори, а към търсене на лидери, които биха допринесли за промяната в българското образование, съобщават от пресцентъра на МОН.
Конкурси за директори бяха обявени в 276 училища в цялата страна, а кандидатите за тях бяха близо 400. Както МОН съобщи в края на февруари, близо 300 кандидати успешно преминаха първия етап на конкурса, като изкараха повече от 30 точки на тестовото изпитване. След това те представиха концепции за развитие на съответната образователна институция, които са подготвили. Заедно с това по време на устното събеседване пред комисия те трябваше да решат и два конкретни казуса, избрани на случаен принцип. Всички ситуации, на които кандидатите трябваше да реагират, бяха базирани на реални ситуации, които са се случвали в българските училища и при които е било нужно не формално прилагане на нормативната уредба, а лидерски подход.
След устните събеседвания общо 249 кандидати са събрали необходимия брой точки, за да имат право да заемат длъжността, а едва 61 не са се справили и са отпаднали. В училищата, за които е имало повече от един класиран кандидат, за сключване на договор за управление е бил поканен този с най-голям брой точки от двете части на конкурса (тестова и устна). Така 200 училища вече имат своите новоизбрани директори, като на много места в страната те вече са встъпили в длъжност.
Още при подаването на документите стана известно, че за 33 училища няма желаещи да заемат длъжността. За други 43 е имало кандидати, но те не са се представили добре и училищата остават с временно изпълняващи длъжността директори до ново провеждане на конкурс. Така е спазен основният принцип на процедурите – да се назначават само подготвени хора, които могат да отговорят на високите критерии, а не просто да се запълнят свободни места.
Анализът на резултатите показва, че 7 души са с 90 и повече точки. Кандидатите с най-високи резултати са от 7 области в страната (Бургас, Добрич, Кърджали, Кюстендил, Русе, София-град и София-област). Най-много са кандидатите с общ резултат в диапазона от 60 до 79 точки.
След проведените конкурси има подадени общо три жалби от некласирани или неизбрани кандидати. Всеки от конкурсите е видео заснеман и МОН ще провери сигналите.
Провеждането на конкурсите по изцяло нови правила е част от предприетите инициативи на МОН за промяна на образователната система и към намаляване на механичното възпроизвеждане на знания и формиране на повече умения и компетентности в учениците. За да се случи тази промяна, е важно как се ръководи всяко едно училище. Затова и философията на правилата на новите конкурси е да бъдат избрани не само нормативно подготвени хора, но личности с множество качества и компетентности.
В училищата, в които не бяха избрани директори, както и в други, които към момента нямат титуляр или ръководителят е в пенсионна възраст, предстои да започнат нови конкурсни процедури в следващите месеци.