С фалстарт тръгва новата система за шофьорски курсове

Има сериозни пропуски в подготвяната нова система при практическия изпит в курсовете по кормуване, заяви пред БНР председателят на Съюза на българските автомобилисти във Варна Диян Драганов.

При тестването й на два пъти зададеният маршрут бил грешен. В единия случай системата заявила, че шофьорът трябва да завие наляво, а такава възможност липсвала. Във втория случай навигацията съобщила да се излезе от третия изход на кръгово кръстовище, а такова пак нямало.

Така курсистът би могъл да направи пътно-транспортно произшествие. Освен това не било ясно дали ако системата спре по време на изпита, той ще бъде прекратен или ще продължи и как.

Не е ясно кога точно ще бъде въведена новата система, към момента текат пробите й. При нея изпитващите вече няма да определят сами маршрута на курсиста, а това ще става изцяло по електронен път на принципа на така нареченото GPS устройство.

Идеята е да се избегне субективния фактор в лицето на изпитващия при определянето на маршрута.

Драганов предположи, че грешките са заради софтуерен проблем, или че е използвана стара навигационна карта. От своя страна ДАИ съобщили, че ще работят по отстраняването на подобни проблеми.

Клипове с рискови ситуации на пътя ще трябва да разиграват кандидатите за шофьори на изпита теория от началото на май.

Три филмчета с продължителност 15 секунди стават част от листовките. Кандидат-шофьорът ще има право да пусне три пъти всеки клип. Ако отговори веднага след първото гледане, повече няма да може да ги пуска.

10 клипа вече са изпратени в автошколите, за да могат инструкторите да се запознаят с тях. Те ще са общо ще са 60 и ще се сменят.

В клиповете ще бъдат включени и ситуации, при които на кръстовище светофарът свети зелено, но улицата след него е пълна с коли. Изпитваният трябва да отговори дали ще навлезе в кръстовището при такава ситуация.

Друг сюжет представя шофиране в тунел, в който едната лента се ремонтира, а вътрешността е задимена. Тук верният отговор е да се спре колата и да се напусне тунелът, а ключът за автомобила да остане на таблото.

В клиповете са заснети още ситуации с пътища в ремонт, с преминаващи пешеходци, минаване в близост до спирка или спрял автобус, движение по магистрала, в сняг или дъжд. Има и с мотоциклетисти и велосипедисти, които задминават автомобил.

Видеата ще бъдат качени на сайта на “Автомобилна администрация” и ще могат да бъдат решавани от кандидатите за книжка.

С навигацията се цели да се минимизира субективният фактор, при който човек задава маршрута, и така да се улесни или затрудни кандидата.

Курсът за шофьорска книжка мина 1000 лева, а по данни на Eвростат страната ни е на второ място в ЕС по поскъпването – за година с 18%. И в Европа цените за обучение за книжка са се повишили, като преди нас се нарежда само Чехия с увеличение от 19,5 на сто. След България – на трето място по поскъпване, е Италия (13,3%), следват Литва (11,2%) и Полша (11,1%).

Справка в интернет показва, че в София стандартната цена се движи между 1000 и 1200 лева. С промоционално намаление пада обаче на 830 лв., но без таксите за явяване на изпити. След като те се добавят, цената вече е 1055 лв.

Таксите също варират – има такива за вътрешни изпити по теория и практика – тоест кандидат-шофьорът може да провери дали е подготвен, преди да се яви официално за изпита. За явяване пред “Автомобилна администрация” таксата за листовките е 60 лв., а за изпитно шофиране – 80 лв.

Четете още

Избор на редактора