28% от електората съзнателно не съобщава на социологическите агенции за кого ще гласува на изборите по време на предизборните анкети. Това показва проучване на Института по философия и социология към БАН, съобщи пред БНР зам.-директорът му проф. Емилия Ченгелова.
Подобни хора се срещали във всички възрасти, образованието им е предимно ниско. Интересното е, че сред тях е висок делът на жените. Те обяснявали, че се притесняват с информацията да не навредят на някого. Други считали, че не е редно въобще да бъдат питани за кого ще гласуват.
Данните се вписват в т.нар. „спирала на мълчанието“ – феномен, отдавна известен на науката и характерен не само за България. Той онагледява липсата на желание в хората да съобщават за политическите си настроения.
А и означава, че голяма част от тях ще решат за кого да гласуват в последния момент.
В българския вариант не са ясни намеренията на около 1 млн. души, което, според Ченгелова, прави изборите непредсказуеми.
Изследването на БАН е установило, че 30% от хората биха се пренасочили към друга партия, ако социолозите им съобщят, че тяхната не може да мине бариерата за влизане в НС.
Като цяло – 54% от потенциалните избиратели се повлияват пряко от внушенията на агенциите.