Стотици хиляди софиянци, които пътуват с метрото и се таксуват в него с пластмасовите карти за 10 пътувания срещу 12 лв., след изразходване на заредените до 31 декември импулси ще трябва да си купят нови пластики от Центъра за градска мобилност – от 3 лв. или от 80 стотинки, и да започнат да зареждат в тях билети от 1,6 лв. Според шефа на столичния „Метрополитен“ Стоян Братоев в жителите на града има около 300 000 такива карти. Всички те ще трябва да отидат до каса на ЦГМ и да сменят носителя.
Това стана ясно по време на презентацията на реформата с новите електронни билети за време в градския транспорт на София, които започват да се продават и използват от 1 януари 2023 г., пише „Сега“.
До 31 декември т.г. предпочитащите да плащат в метрото с карта за 10 пътувания срещу 12 лв. ще могат да заредят с импулси, които ще важат и догодина. След изразходването им този най-евтин вариант за използващите по-рядко обществения превоз приключва и единствената алтернатива остават билетите по 1,60 лв., което означава поскъпване на градския транспорт с около 30% за голяма част от софиянци. Същото се отнася и за талоните за 10 пътувания в наземния градски транспорт.
От 1 януари 2023 г. ЦГМ спира да продава хартиени билети от 1,60 лв. и ги заменя с електронни за време. Купените до 31 декември стари билетчета ще могат да се употребяват до края на февруари.
Новите дигитални билети ще се зареждат на два вида пластмасови носителя. Sofia City Card ще струва 3 лв., а Ultralight – 80 ст. В двете карти ще могат да се пълнят неограничен брой е-билети. Билетът 30+ ще струва 1,60 лв. и ще позволява прекачвания в рамките на 30 мин. след първата валидация. Билетът 60+ ще струва 2,20 лв. и ще позволява прекачвания до 1 час.
Много софиянци обаче вече показаха и доказаха в социалните мрежи, че особено билетът 30+ няма да има почти никакво приложение като талон за многократно използване, тъй като в редица квартали на града е невъзможно да се смени повече от 1 превозно средство в рамките на 30 минути.
Въпросните два билета ще могат да се плащат и директно с банкова карта и смартфон на валидаторите в градския транспорт. При натрупване на 3 и повече плащания с банкова карта новата е-система сама ще ги оформя като дневна карта с цена от 4 лв.
От Нова година хартиени билети вече ще се продават само на касите в метрото и ще важат за конкретното пътуване. Шофьорите в наземния превоз също ще продават билет на хартия, но той ще струва 2 лв. и също ще важи до слизането от автобуса, трамвая или тролея.
След Нова година окончателно се премахва и картата за 1 наземна линия с цена от 23 лв., когато е поименна, и от 28 лв. при анонимна. Ако пътник обаче се снабди с такава до 31 декември, той ще може да я използва и през 2023.
При презентацията от ЦГМ за пореден път заявиха, че най-изгодният вариант за замяната на месечната наземна карта за 1 линия е разсрочено плащане на годишна карта за всички линии, чийто персонален вариант е 365 лв.
Тя вече може да се купува на 3 вноски, след като преди това беше възможно да се плати на две, но срещу сериозно оскъпяване. Сега първата вноска е 150 лв., като картата важи 3 месеца, след това се доплаща 120 лв. за още три месеца и накрая 100 лв. за 6 месеца.
Пак от 1 януари при качване в автобус, трамвай или тролей всички видове абонаментни карти за наземния превоз ще трябва да се валидират. В противен случай контрольорите ще глобяват с 3 лв., дори документът да е редовен.
Тази глоба е различна от глобата за нередовен пътник, която вече ще е 40 лв. От ЦГМ поясняват, че въвеждат валидацията от грижа за софиянци, тъй като тя щяла да представлява застраховка при пътуване.
След Нова година в градския транспорт ще се появят и контрольори без униформа, които ще носят само баджове, с които да се легитимират. По време на инспекциите валидаторите ще бъдат блокирани. Ще има и контрольори, оборудвани с видеокамери.