Г-н Демерджиев, един от основните приоритети на служебния кабинет и на Вас като вицепремиер и вътрешен министър е подготовката на предстоящите парламентарни избори, как ще спрете купуването на гласове?
Ние сме идентифицирали проблемите, които допълнително ще ни създаде вотът с хартиената бюлетина. Много внимателен анализ сме провели къде и в кои райони има данни за вот, който често се променя в компактни маси от населението. Примерно, 80% от гласоподавателите гласуват за една партия, на следващите избори за друга и така нататък. Всичко това сме го проследили, направили сме анализ.
Стараем се да скъсаме връзката между тези, които пренасят парите и вербуват гласове на място. Опитваме се да проследим и пътя на парите, както и хората, които дават парите на лицата от криминалния контингент, които ги разнасят пък на гласоподавателите. Дали сме указания и вече се работи.
Хартиената бюлетина от една страна е предизвикателство, понеже много по-активни ще бъдат купувачите на гласове. Тя ще създаде предпоставки за много повече манипулиран вот. В същото време обаче тази активност ще ни даде шанс да заловим по-голяма част и по-голям брой от тях. Ще бъдат тежки избори, но се готвим още от момента, в който се обявиха.
За това как трябва да се работи оперативно за изборите ще говорим и на Национално съвещание на МВР, което ще се проведе другата седмица на 22 февруари. Всичко възможно и необходимо ще направим, за да противодействаме още по-успешно. Амбицията е да минимизираме до пренебрежимо ниски нива манипулирания вот и да заловим възможно най-много хора, на възможно най-високо ниво, които стоят зад тези практики.
През октомври казахте, че очаквате прокуратурата да стигне до ръководителите на групите, занимаващи се с купуване на гласове, както и че МВР е дало всички необходими данни за това – случи ли се?
Има някои присъди и споразумения, в които става много ясно коя политическа партия е отделила тези средства, става ясно за какво са вложени, така че има известен напредък в това отношение, но мащабите трябва да са още по-сериозни.
За обявените санкционирани по закона „Магнитски“ заявихте, че ще съберете и анализирате наличната в МВР информация. Прокуратурата вече излезе с позиция във връзка със санкционираните. Какви са първоначалните данни, които имате?
Събираме вече информация и я обобщаваме, за да видим какво имаме и какво още трябва да се събере. Скоро излезе списъкът, за да говорим, поне седмица трябва да мине, за да съм сигурен, че цялата налична информация е обобщена. Дал съм задачи и насоки за допълнителна работа, така че скоро очаквайте информация по този въпрос. В момента мога да кажа, че това, което се опитваме да направим, е да разширим доста кръга на хората, с които се работи и да не се ограничаваме до този списък, който излезе последен. Моето вътрешно убеждение е, че това няма да е последният списък. Ние искаме да изпреварим следващите списъци, ако има такива, и тези хора да бъдат герои в досъдебни производства, преди някой да ги е посочил с пръст.
От позицията на прокуратурата не разбрах за един от участниците в предходния списък, г-н Горанов, какво се случва.
От прокуратурата казаха, че твърденията в списъка по отношение на Владислав Горанов също са предмет на разследване по вече образувано досъдебно производство.
Ако това е досъдебното производство, по което беше задържан г-н Борисов, мисля, че няма кой знае какво движение по него.
От държавното обвинение посочиха, че за Делян Пеевски и Илко Желязков, санкционирани по закона „Магнитски“ през 2021 г., са извършени проверки, била е изискана цялата налична информация в ГДБОП, ГДНП и други институции, но в нея не се съдържат данни за каквито и да било престъпления, вярно ли е това?
Многократно прокуратурата се е самосезирала светкавично и е започвала разследване, когато започне разследване тя е господар на процеса, тя казва – ние изпълняваме. Не ми е известно за тези лица да се е самосезирала прокуратурата.
Никой не пречи на нито един прокурор в България да образува производства във връзка с многобройните публикации за тези хора през годините, които намираме сега в списъците, и в рамките на тези производства, съобразно своята по-висока компетентност, да даде указания на службите на МВР, и те ще изпълнят всички указания. Не ми е известен такъв случай.
Следствието е в системата на прокуратурата, ако МВР е толкова неспособно, прокуратурата, чрез следствието трябваше да извърши действия, да има резултати от тях.
За мен е загадка защо прокуратурата много пъти се самосезира, а за тези хора не се самосезира, а чака МВР да й поднесена някаква информация. Този двоен, троен, четворен стандарт, не е подходът, който трябва да се следва. Стандартът трябва да бъде ясен и еднакъв за всички. Това, което ние в момента се стремим да правим, е еднакъв подход към всеки, независимо кой подава сигнала или срещу кого. Ако прокуратурата спазва този стандарт, няма да има обвинения към нея за бездействие и съвсем различни ще бъдат резултатите, които ще отчита. И накрая, съвсем различно ще бъде общественото доверие, за което ние, като институции, трябва да се борим, за да черпим оттам авторитет и сила, за да упражняваме правомощията си.
По темата „Магнитски“ преди дни казахте, че прокуратурата ще иска от МВР да поеме отговорност и удара от нейното бездействие, два дни по-късно от държавното обвинение посочиха, че разкриването на престъпленията е от компетентността на органите на МВР и службите за сигурност, вашият коментар?
Това не се случва за първи път. Има една особеност в работата на всеки един, че накрая истината излиза наяве. Става ясно кой работи, кой не работи, кой не иска да работи. Прокуратурата имаше много възможности през изминалите години да покаже, че може да се бори с тези явления. Дотук не е показала, че има воля и желание.
Силно се надявам обаче, защото последните месеци показа (бел. ред. Прокуратурата), че по някои теми може да работи и иска да работи. Това донякъде ми дава надежда тези теми да се разширят и да стигнат до истинска борба с корупцията по най-високите етажи на властта, плюс всичките престъпления против избирателни права на гражданите. Тук очаквам по-активно действие от страна на прокуратурата.
Много удовлетворително е за мен, че по места взаимодействието е добро. Тоест, за пореден път ще потвърдя впечатлението си, че закриването на Специализираната прокуратура и закриването на специализирания съд изигра една изключително положителна роля. Очаквам резултатите да идват вече от това, защото прокурорите по места са мотивирани, в добро взаимодействие с нашите служители и мисля, че това ще дава плодове за напред.
Може би понякога вашите очаквания не се случват?
Те се случват, само че знаете ли, моите очаквания хората трябва да ги обвързват с някакви реалистични срокове. Ще припомня, че когато встъпихме в длъжност, ни се даваха съвети само да направим избори, това се очакваше от нас. Това беше задачата на МВР. Оказа се, че освен избори трябва да правим покриви, трябва да ремонтираме сгради, трябва да купуваме пистолети, трябва да купуваме дрехи, трябва да купуваме гуми, трябва да купуваме автомобили. Трябва да ремонтираме ограда на границата, в която всеки ден мигранти правят дупки, а ние ремонтираме след тях. Трябва да обезпечим 110 километра от границата с технически средства, които 10 години не са направени. И всичко това трябва да го направим за няколко месеца. Ами, обективно не е възможно.
Успяхме да доставим дрехи и за граничните полицаи, и за други служители. В момента се опитвам да обезпеча една немалка бройка пистолети, които са нови, модерни. Успяхме да ремонтираме покрива на министерството. Успяхме да приведем в приличен вид голяма част от помещенията, които се намират тук, в които не беше влизал министър. Това ме учуди страшно много, че нито един министър не е намерил за необходимо да обходи министерството си и да се запознае с личния състав, да види помещенията, в които работят тези хора. Но изведнъж, когато се вижда, че може да се работи и очакванията стават много по-големи.
Моите очаквания са точно такива, каквито ви казвам. Напълно реалистични са, не се разминават. Разминават се нагласите на хората, че това едва ли не може да се случи за месец или два. Ами, не може. Понякога, след като обработваш една почва, засаждаш нещо на нея, плодовете се берат доста по-късно.
Как успяхте да намерите пари, обичайно няма средства и се казва, че парите на МВР се използват основно за заплати?
Има много пари в Министерство на вътрешните работи, достатъчно, за да си изпълнява функциите. Ако тези пари се усвояват и ползват за нуждите, за които са отпуснати, щяхме да имаме модерно обезпечени полицаи, такива, каквито искаме да имаме. Всъщност проблемът е в две посоки. От една страна понякога не се усвояват всичките тези пари, а друг път, когато се провеждат обществени поръчки, акцентът не е да се осигури най-доброто и най-необходимото на служителите. Акцентът е съвсем друг, да се предопредели резултатът от поръчката и много пъти това се е случвало.
Преди месеци заявихте, че до няколко седмици очаквате да излязат резултатите от досъдебни производства във връзка със сериозни политически играчи, какво се случи?
Ние сме изработили голяма част от тях. Аз ще подготвя една справка с тези, които сме изработили и внесли в прокуратурата. Информацията, която имаме, е, че се работи по тези случаи, отново е въпрос на скорост. Това, което аз изисквам от служителите на Министерството на вътрешните работи, е изключителна скорост. Хората вече нямат търпение и не са длъжни да имат търпение да чакат безкрайни разследвания. Не можем да искаме повече това от тях. Надявам се прокуратурата също да си коригира скоростта на работа, защото, примерно, тези, които бяха привлечени като обвиняеми по един от случаите с автомагистрала „Хемус“, бяха привлечени отдавна. За мен е необяснимо, че още не е приключило това производство, доста месеци по-късно.
Какво се случва всъщност с разследването за злоупотреби със средства за АМ „Хемус“ ?
Това, което ние като предварителни действия е трябвало да извършим, е извършено. В момента работи прокуратурата. Знам, че се извършват действия. Аз успях тук да наложа една скорост, която се надявам да се пренесе в другите институции.
По този случай обвиняемите не са политици или шефове на агенции и дирекции, защо?
Може да не са политици, но понякога, когато мине време, е много трудно да уличиш някого за нещо, което не се случва в момента. Но там обвиняемите са много, много знакови лица, за които не може да се каже, че не се знае с кого са свързани. Както сега, в последния списък „Магнитски“, има някои много знакови лица, за които всеки българин знае с кого са свързани, така и там обвиняемите са изключително знакови лица, за които се знае с кого са свързани. Знае се кои са тези дружества, знае се къде са печелили обществени поръчки нееднократно, знае се кой е стоял зад гърба им, така че тук не може да се каже, че това са хора на ниско ниво. Това са хора от доста високо ниво във всички тези схеми, свързани с обществени поръчки и усвояване на средства. Това са хората, които физически и юридически стоят зад тези поръчки и остава само една стъпка, за да се стигне до тези, които всъщност са получавали рестото по тези поръчки.
Мисля, че връзката между дружествата, чиито ръководители бяха обвинени и определени политически сили и тяхното ръководство, са изключително видни и явни.
На какъв етап е съвместната проверка на МВР и МРРБ за АМ „Тракия“?
Продължаваме, и „Тракия“ обследваме, не сме приключили с „Хемус“. В момента се взимат ядки от много места – и от „Марица“, и от „Тракия“, мери се широчината на платната. Тази тема не я бройте за приключена, тя е в развитие. Обследваме и други пътни обекти, за които считаме, че при тяхното изграждане не е спазена съответната процедура. Навсякъде стремежът да се бърза, за да се усвояват пари е видим. Много често това води до погазване на закона и на изискванията в него. Имаме сигнали и от министър Иван Шишков, и от МРРБ като институция. Имаме си наши разработки. Голяма част от тази мрежа, която беше скоростно построена, и за съжаление много малко време издържа във функционално състояние, е обект на проверки. По всички тези проверки ние ще направим всичко необходимо, така че материалите като постъпят в прокуратурата да няма толкова много за работене по тях.
Споменахте по-рано следствието, подкрепяте ли идеята то да бъде отделено от прокуратурата?
Подкрепям тази идея. Една такава връзка не е особено здрава.
Там обаче ще останат да работят същите хора, както и сега?
Този въпрос се решава като се слага ръководител и той си селектира надолу екипите и хората.
Това не върви ли и ръка за ръка със сериозни законодателни промени, които да засегнат и други институции, като Висшия съдебен съвет?
Всяка стъпка в правилната посока е добре дошла. Виждам, че някои хора знаят крайното решение – изменение на Конституцията. Аз нямам толкова време. Аз искам нещата да се случват днес и сега. Всяка стъпка, която можем да предприемем днес и сега, трябва да предприемем, дори да не е най-добрата, ако е в правилната посока, това е успех. Най-лошото, което можем да правим, е да стоим в едно безвремие, да чакаме и да кажем, че знаем кое е най-доброто, но то никога не може да дойде, защото няма условия за това. Ако направим достатъчно на брой малки стъпки, ще постигнем същия ефект, само че много по-бързо и много по-скоро хората ще си върнат усещането за правова държава.
Прави впечатление, че основно се говори за корупция сред политиците, но не и за корупция при съдиите, защо?
В момента в МВР влезе в сила наредба, по силата на която ние всеки ден, по всяко време, всеки един служител можем да тестваме за наркотици и за алкохол. Не ми е известно това да е правено в други системи. Много ще бъде освежително, в края на деня, в една прокуратура да се тестват прокурорите, а в един съд да се тестват съдиите за наркотици, за алкохол. Оттам се започва. В момента единствените, които могат да разследват магистрати, са следователите, следователите са в системата на прокуратурата. Ако дадат правомощия и ги върнат на ГДБОП, за което горещо апелирам, да се борят с корупцията, включително и по отношение на магистрати, гарантирам ви, че резултатите ще бъдат много бързи и различни. Само че ние в момента сме с вързани ръце.
Ако ме питате има ли корупция в съдебната система, отговорът ми е „Да, има корупция. Само че през годините така са променени правилата, че тя (бел.ред. съдебната система) се капсулова – магистрати, каквито са прокурорите и следователите, разследват магистрати“.
Оказа се, че в системата на МВР полицаи могат да задържат и да разследват полицаи, обаче в системата на прокуратурата и съда не съм видял такъв случай. Там цари една омерта, ако мога така да се изразя.
В МВР вътрешна сигурност само за миналата година, откакто съм встъпил, е задържала над 34 човека и предала на прокуратурата. Има образувани досъдебни производства. Има уволнени много хора. Само че не ми е известно в системата на прокуратурата и съда за такива действия, дори дисциплинарни производства няма образувани там. Точно затова не мога да приема някой като каже – Ама, виждате ли как зачестиха случаите в МВР – не, не зачестиха, ние взимаме отношение. Там, където ръководството не взима отношение към процесите, които се случват, няма никакви случаи. И аз, ако си затворя очите, няма да има нито един полицай нарушител. Само че аз не съм дошъл да си затварям очите.
Абсолютно нездраво и несериозно е да се отнема възможността на други органи да разследват магистрати, освен следствието, което е под шапката на прокуратурата.