Европейският съюз постигна миналата нощ политическо споразумение за разгръщането на станции за зареждане на незамърсяващи превозни средства, задвижвани чрез електричество или водород, през идните години.
Споразумението предвижда места за зареждане по основните европейски транспортни коридори и обхваща автомобилите, камионите, корабите и самолетите, се отбелязва в съобщение на Европейската комисия.
По Трансевропейската транспортна мрежа (ТТМ), към която в България се причислява магистрала „Тракия“, се предвижда обособяването на места за зареждане на всеки 60 километра. След 2025 г. се очаква да има подобни зарядни станции с мощност поне 150 киловатчаса, предава БТА.
На всеки 60 километра от пътищата по ТТМ до 2030 г. се очаква да бъдат изградени и станции с мощност от поне 350 киловатчаса за зареждане на камиони. Тези станции трябва да бъдат обособени на охраняеми паркинги, с възможност за продължителен престой на превозните средства.
След 2030 г. в ЕС на всеки 200 километра водачите трябва да имат достъп до места за зареждане с водород. При корабоплаването се предвижда в същия срок да бъде осигурен достъп до електрозахранване в големите пристанища за 50 пътнически плавателни съда или за 100 контейнеровоза.
Държавите от Европейския съюз одобриха окончателно във вторник и ключов закон за прекратяване на продажбите на нови автомобили, отделящи емисии на въглероден диоксид, през 2035 г. Германия спечели изключение за коли, движещи се с е-горива, предаде Ройтерс.
Одобрението на министрите на енергетиката на страните от ЕС означава, че основната европейска климатична политика за автомобилите вече може да влезе в сила – след седмици на забавяне, причинено от съпротивата на Германия в последния момент.
Законът на ЕС ще изисква всички продадени нови автомобили да имат нулеви емисии на въглероден диоксид от 2035 г. и 55% по-ниски емисии от 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
Очакваше се политиката на ЕС да направи невъзможна продажбата на коли с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г. Но изключението, спечелено от Германия, предлага потенциален спасителен пояс за традиционните превозни средства.