Смъртта на британската кралица Елизабет Втора и съпътстващите я събития – многобройните протоколни церемонии по обявяването на новия крал, ритуали, бдения, поклонения и религиозни служби – засенчиха в медиите през последните дни всякакви други събития, коментира в анализ на БТА Габриела Големанска.
Откриването на годишната сесия на Общото събрание на ООН, контраофанзивата на украинските сили, ексклузивното интервю на украинския президент Володимир Зеленски за Си Ен Ен, обявеният от шефа на Световната здравна организация очертаващ се край на коронавирусната пандемия, ключовите избори в Швеция, оживената предизборна кампания в Италия, юбилеят на датската кралица Маргрете Втора, кончините на френския режисьор Жан-Люк Годар и на гръцката актриса Ирини Папа, финалната церемония на венецианската Мостра – всички тези събития останаха на втори план заради кончината на кралицата и изобилието от новини по темата.
А тези новини се канализираха в няколко направления – информации за това кой как отдава почит на кралицата, информации за личността на кралицата и информации за близките на кралицата. В подробния, но не претендиращ да бъде изчерпателен обзор, който следва, е събрано най-любопитното от всяко едно от тези няколко новинарски направления.
Броени часове след като бе обявено, че кралицата е починала
в социалните мрежи започна да се споделя стихотворение за смъртта й.
Негова авторка бе британката Джоан Бойл, която е здравен работник по професия, но чието хоби е да пише поезия.
„Филип дойде при мен днес, и каза, че е време да си отида. Погледнах го и се усмихнах, докато прошепвах: „Знам“. След това погледнах назад и видях, че съм заспала. Цялото ми семейство беше около мен и ги чух как плачат. Нежно докоснах всеки по рамото, а Филип стоеше до мен. След това се обърнах и тръгнах, водена от моя ангел. Филип ме държеше за ръка, докато ме водеше по пътя към свят, в който кралете и кралиците, са монарси всеки ден. Там ми дадоха корона, или ореол, както някои го наричат. Разликата е, че тук горе, корони носят всички. Усетих покой, моето властване беше приключило. 70 години служих на страната си, като приятел на народа. Благодаря ви за годините, за цялото ви време и любов. Сега отново съм част от нас двамата, в нашия дворец там горе“, гласеше творбата на Бойл, която миналата година написа стихотворение и за кончината на принц Филип, което тогава също трогна британците.
Малко след това в социалните мрежи се завъртя и друго стихотворение, посветено на кончината на Елизабет Втора, наречено:
„Плачът на коргито”.
„Събудих се в кошницата си, ден след като си беше отишла. Чувствах се толкова тъжно и самотно. Нямаше при кого да се гушна, нямаше при кого да изтичам, за да получа с радост лакомства. Нямаше планове за разходки, сега когато не си вече с мен. Знам, че за мен ще се грижат, знам, че с мен ще се държат добре, но ти беше моята истинска господарка и аз се чувствам изоставен сега. Надявам се пътуването ти да е спокойно и всичко, което желая и за което се моля, е да бъда до теб, някой ден”, гласеше прочувствената поема, представящата гледната точка на едно корги относно смъртта на кралицата.
Между впрочем след кончината на британския монарх много медии фокусираха вниманието си именно върху това каква е била съдбата на кучетата на кралицата и кой ще се грижи за двете й осиротели коргита сега. Американската испаноезична телевизия „Юнивизион“ публикува подробен репортаж за кралските коргита, в който разказваше какви грижи са били полагани за тях. В даден момент коргитата на Елизабет Втора са били 30 на брой, всяко си е имало собствено име.
Те са произхождали от първото корги, подарено на Елизабет, когато тя е била на 18 години – коргито Сюзан, което после я е придружавало и на медения й месец с принц Филип. В репортажа се казваше, че коргитата са имали правото да се разхождат свободно из Бъкингамския дворец, присъствали са на официални срещи, имали са собствен готвач, който им е приготвял ежедневно меню със свежи продукти, и персонал, който е чистил след тях и ги е обгрижвал. Коргитата са имали и собствена стая в Бъкингамския дворец, в която легълцата им били застилани винаги с чисти чаршафи, сменяни всеки ден. На Коледа са получавали подаръци от кралицата.
Според слуховете обаче животинките не са били много общителни и не са допускали много хора и други породи кучета да се навъртат около тях. В репортажа се припомняше и как през 2009 г. кралицата се е отказала да размножава повече коргитата си, след като две от тях са починали от рак. Редица медии коментираха и защо на низвергнатия кралски син – Андрю и на бившата му съпруга Сара Фъргюсън, се падна сега честта да се грижат за двете осиротели кралски коргита. От подробните публикации стана ясно, че именно Андрю и двете му дъщери – Юджийн и Биътрис, са подарили на Елизабет Втора последните коргита, които тя е притежавала, за да я развличат първо през пандемията, а после и след смъртта на принц Филип.
За съдбата на кралските пчели пък се загрижи британският в. „Дейли телеграф”.
В пространна статия изданието информира, че официалният кралски пчелар, 79-годишният Джон Чапи, е завързал черни траурни панделки около кошерите в Бъкингамския дворец и кралското имение Кларънс хаус. Там се отглеждат десетки хиляди пчели. Кралският пчелар е извършил и странен ритуал – информирал е пчелите, че кралицата е мъртва и че техният нов господар е вече крал Чарлз Трети. Според британското издание този ритуал се базирал на отколешно суеверие, че ако на пчелите не се каже, че те имат нов собственик, те ще спрат да произвеждат мед, ще напуснат кошерите или ще умрат.
За трети представител на фауната също се изписа много покрай кончината на кралицата –
приказния герой, мечока Падингтън.
Персонажът, символизиращ пословичната несръчност, но и добронамереност, се асоциира с кралицата неизбежно от юни насам. Тогава по време на грандиозния концерт пред Бъкингамския дворец в чест на Платинения кралски юбилей бе прожектирано симпатично видео, в което кралицата си партнира с мечока и в което двамата споделят страстта си по едно лакомство – сандвич от две препечени филийки, намазани с мармалад по средата. В шеговитото видеоклипче кралицата споделяше на мечока Падингтън, че носи винаги такъв сандвич в чантичката си за всеки случай. Сега опечалени кралски поданици започнаха да оставят плюшени мечета, най-често изобразяващи мечето Падингтън, но също и сандвичи с мармалад пред кралските резиденции и на други свързвани с кралицата места. Това се превърна дори в такава мания, че принуди управата на лондонските кралски паркове да публикува официално съобщение, в което се казваше, че от екологични съображения опечалените поданици няма да могат повече да оставят в парковете сандвичи с мармалад, плюшени мечета, но също и запалени свещи, и букети, завити с целофан.
В социалните мрежи се завъртяха и много
възпоменателни колажи от снимки на кралицата.
Сред тях се откроиха колажи от официални снимки на кралицата по повод всичките й седем кралски юбилея и колажи от 4, 8 и 13 снимки на Елизабет Втора от дете до възрастна. Сред рисунките в стил комикси или графити в памет на кралицата, наводнили също социалните мрежи, впечатление направиха рисунка, в която покойният вокалист на „Куин“ Фреди Меркюри предлага на Елизабет Втора да направят дует, рисунка на кралицата, дегизирана като Фреди Меркюри в края на всеки от концертите на „Куин“ и рисунка на кралицата като рокаджийка с китара в ръка.
На 8 септември точно когато бе съобщено официално, че Елизабет Втора е починала, в небето над Бъкингамския дворец в Лондон и над Уиндзорския замък се появи и двойна дъга, която според мнозина почитатели на кралицата била знак, че природата се прекланя пред британския монарх и нейния колоритен стил. Според някои пък това е било знак от природата, че кралицата най-после се е събрала със съпруга си, починал миналата година. Друг знак от природата бе съзрян в облак с необичайна форма, заснет в деня след кончината на Елизабет Втора от британката Лиан Бетъл, караща с кола 11-годишната си дъщеря към Телфорд в Уест Мидландс. Именно детето посочило на майка си странната форма на облака, който на фона на слънчева светлина наподобявал на кралицата, носеща една от пищните си шапки. Снимката на Лиан Бетъл бе публикувана на сайтовете на водещи британски издания, сред които „Дейли телеграф” и „Метро”.
Кончината на Елизабет Втора даде възможност на редица медии да рециклират материалите, които бяха публикували и за честването на Платинения кралски юбилей праз юни. И двата случая бяха поводи да се припомни,
че Елизабет Втора е била истинска модна икона.
Нейните тоалети в последните десетилетия следваха една и съща линия – рокли и палта в разнородни цветове, но винаги перфектно съчетани със специално подбрана шапка, която често пъти беше с екстравагантна форма. В памет на кралицата италианската медия Скай Ти Джи Ком 24 публикува в сайта си във Фейсбук галерия с двадесетте най-оригинални шапки на кралицата. Във Фейсбук сега се завъртя и колаж от тоалетите на Елизабет Втора под формата на истинска цветна палитра . Чрез тоалетите си Елизабет Втора често пъти отправяше негласни послания, припомниха много медии. Така например по време на среща с Доналд Тръмп тя е носела брошка, подарена й от семейство Обама, което бе разтълкувано като негласно нейно предпочитание към предшественика на Тръмп. А по време на реч в парламента през 2017 г., година след референдума за Брекзит, кралицата носеше тоалет в сини и жълти цветове, които са и цветовете на знамето на Европейския съюз, което бе разтълкувано като знак, че тя предпочита страната й да остане в ЕС, припомня френското радио Ер Еф И.
А редица медии, сред които и италианската агенция АНСА припомниха пък „тайния език” на чантите на Елизабет Втора.
Кралицата е притежавала около 200 чанти,
но те са били винаги един и същи модел, дело на лондонската модна марка Лонър. Първата подобна чанта е била създадена за кралицата през 1972 г. и оттогава е незаменим неин аксесоар. Последната чанта от този модел Елизабет Втора е получила за Платинения си юбилей. Начинът, по който кралицата е държала чантата, отправял послания към антуража й. Ако кралицата оставяла чантата си на пода, това означавало, че разговорът, в който участва или събитието, на което присъства, я отегчава и някои е трябвало да я измъкне от тази ситуация. Ако кралицата прехвърляла чантата от една на друга ръка, това означавало, че събеседникът говори прекалено дълго. Когато кралицата слагала чантата на масата, то това бил знак, че вечерята трябва да приключи. А когато носела чантата на лявата си ръка и държала ръкавиците с дясната си ръка, това означавало, че кралицата намира разговорът за много интересен, припомня АНСА.
По повод предпочитанията на кралицата бразилското издание „Фоля ди Сао Пауло” пък й отдаде почит, като припомни нейната страст по луксозните коли и отбеляза, че Елизабет Втора е съумяла да превърне някои модели на Ланд Роувър, Ролс Ройс и Ягуар в световни икони.
Една от основните теми, свързани с кончината на кралицата и разглеждана обстойно в редица медии, бе естествено тази за бижутата, носени от нея.
Би Би Си посвети пространен материал на имперската корона,
която британският монарх носи по най-тържествени поводи и която сега е сложена на ковчега на кралицата по време на четиридневното поклонение пред тленните й останки в Уестминстър Хол. Короната има 2868 диаманта, 273 перли, 17 сапфира, 11 изумруда и 5 рубина. Сред тях най-впечатляващ е 317-каратовият диамант „Кълинан Две“, изрязан от най-големия досега откриван диамант в света. В короната е включен и най-старият скъпоценен камък, принадлежал на кралската династия – сапфир, за който се твърди, че е бил носен през 11-и век от тогавашния английски крал Едуард. Имперската държавна корона е създадена през 1937 г. за бащата на кралицата – крал Джордж Шести и е по-лека от тогавашната корона, носена още от епохата на кралица Виктория. Въпреки това новата корона пак си остава тежка – 1,06 килограма.
През 2018 г. кралица Елизабет Втора се пошегува, че докато носи короната тя не може да навежда главата си, защото под тежестта й ще й се пречупи вратът. Обикновено монархът носи точно тази корона за ежегодното тронно слово, с което се открива парламентарната сесия. През 2019 г. обаче за целта кралицата използва друга по-лека корона, а миналата година тя дори не носеше корона за последното тронно слово, на което присъства, припомня Би Би Си. Сега имперската държавна корона ще отиде при крал Чарлз Трети, но каква ще бъде съдбата на останалите бижута на кралицата – това е тема, която вече дни наред вълнува редица медии. Ще бъдат ли наследени всички бижута от новата кралица консорт Камила, или Елизабет Втора ги е разпределила между нея и останалите дами от кралското семейство – Кейт, Меган, Анна, Зара, Софи, Биътрис, Юджийн? И ако е така по колко бижута ще се паднат например на Кейт или на Меган? Какво ще остане при това разпределение на бижута за най-малките кралски наследнички – принцеса Шарлот и дъщерята на Хари и Меган – Лилибет, кръстена с умалителното име на Елизабет Втора. Според „Мадам Фигаро” част от бижутата, принадлежащи на британската кралска династия, са и държавна собственост и те ще отидат директно при Камила. Но разпределяне може да има на бижутата от кралската колекция, които наброяват, според експерти, 300 броя, сред които най-малко 98 брошки. Много от бижутата в тази колекция са били на кралицата-майка Елизабет и преди това на кралица Мери. Много от бижутата в тази колекция Елизабет Втора е давала на заем най-често на Кейт в последно време, припомня още изданието. Ако членовете на кралското семейство решат да запазят в наследство колекцията, то те ще трябва да плащат големи данъци, както и досега (40 процента от стойността на предметите в нея). Това в крайна сметка може да накара кралското семейство да я преотстъпи също на държавата, коментира „Мадам Фигаро”.
Елизабет Втора е била и ценител на изкуствата и оставя на потомството си 7000 маслени платна и 40 000 акварелни картини, керамика, гоблени, древни книги и 600 яйца и предмета Фаберже, които се намират в редица кралски резиденции.
Освен за бижутата и за произведенията на изкуството на Елизабет Втора редица издания коментират оживено и финансовото състояние на кралицата. Според тях
личното богатство на Елизабет Втора възлиза на между 390 милиона лири и 430 милиона лири.
Като цяло тя е била доста по-назад в списъка на най-богатите монарси, в който лидери са кралят на Тайланд с богатство от 30 милиарда долара, султанът на Бруней с богатство в размер на 20 милиарда долара или саудитският крал с богатство от 5 милиарда долара. Кралицата е получавала средства от юридическия субект Ланкастърско херцогство, наброяващо над 300 недвижими и търговски имота, акции, хиляди хектара земеделски земи. Това се оценява на 653 милиона лири и миналата година донесе на кралицата постъпления в размер на 24 милиона лири, които тя да раздава с широка ръка на децата и внуците си, отбелязва в. „Хъфингтън пост“. А от далечната 1760 г. редица кралски недвижими имоти, терени и земи са част от така наречената собственост на короната. Те са със статута на държавно имущество на короната, като не са нито изцяло държавна собственост, нито част от личното наследство на краля.
Управлението на тези имоти, сред които са и Бъкингамският дворец и Уиндзорският замък, е поверено на държавата в замяна на известна сума за суверена. За миналата година тя е била 86 милиона лири, които кралицата трябвало да използва за поддръжка на имотите и за заплати на персонала в тях. Сега цялото това наследство отива при новия крал Чарлз Трети, който пък автоматично прехвърля херцогството на Корнуол, което оглавяваше досега, на първородния си син Уилям. А то е оценявано на 1 милиард лири и носи годишни постъпления в размер на 23 милиона лири, използвани за финансирането на обществените, частните и благотворителните дела на херцога на Корнуол. Къде се вместват във всичко това Хари и Меган, разбунтували се преди няколко години срещу изпълнението на кралските си ангажименти – този въпрос засега е само повод за медийни спекулации и коментари, че те може и да са били изключени от завещанието на кралицата, отбелязва „Хъфингтън пост“.
В съвсем друг ракурс много медии, като Ройтерс, Асошиейтед прес и Ер Еф И, припомниха, че
кралицата е била неизчерпаем източник на вдъхновение за творците.
За ролята си на Елизабет Втора във филма от 2006 г. „Кралицата” на Стивън Фриърс британската кинодива Хелън Мирън спечели кинонаградите „Бафта”, „Златен глобус”, „Оскар” и купата „Волпи” на кинофестивала във Венеция. Посветена на кралицата бе и постановката „Аудиенцията” отново с Хелън Мирън в ролята на Елизабет Втора, което й донесе през 2015 г. театралните награди „Тони” и „Лорънс Оливие”. В телевизията животът на Елизабет Втора бе в центъра на сериала на Нетфликс „Короната”. В нея ролята на кралицата се изпълняваше последователно от Клеър Фой, Оливия Колман и Имелда Стаунтън. Сериалът получи над двадесет телевизионни награди „Еми” и няколко награди „Златен глобус” в категориите за най-добра телевизионна драма. Сега продукцията е преустановена заради кончината на вдъхновителката си. Самата Елизабет Втора се изяви в кратък сюжет в стил „Джеймс Бонд“ с Даниъл Крейг по повод церемонията по откриването на Олимпийските игри в Лондон през 2012 г.
В света на музиката среща с кралицата през втората половина на 50-те години вдъхновява Дюк Елингтън в музикалната колаборация с Били Стрейхорн за мечтателната композиция „Кралска сюита”. Но не винаги музикантите са били ласкави с кралицата, някои от тях са били закачливо шеговити, но други директно обидни към Елизабет Втора. Така например Пол Маккартни от „Бийтълс” пише през 60-те години 23-секундно парче, наречено „Нейно Величество”, в което казва: „Нейно Величество е доста готино момиче, но няма какво много да каже”. През 2021 г. той обясни, че не е искал да каже, че кралицата няма дар слово, а, че просто тя е правела малко публични изявления. Бандата „Дъ Смитс“ пък създава парчето „Кралицата е мъртва”, в която се подиграва с кралското семейство и най-вече с Чарлз. Пънк рок групата „Секс Пистълс“ издава през 70-те години доста скандална трактовка на кралския химн „Бог да пази кралицата”, в който кралското управление е сравнявано с фашистки режим, а за кралицата се казва, че тя не е човешко същество. В друг регистър „Куин“ имаха навика да приключват голяма част от концертите си, като свиреха оригиналната версия на „Бог да пази кралицата”, докато вокалистът Фреди Меркюри носеше корона, кралска мантия и скиптър, припомня Ер Еф И.
На кралицата бяха посветени и редица сувенири.
Така например в Италия майсторите на куклички на известни личности бяха създали и кукла, посветена на Елизабет Втора и тези дни във Венеция тя беше извадена на преден план на витрините. На кралицата е посветена и специална кукла Барби, припомня френската телевизия Бе Еф Ем. Тя се появи на пазара през април в чест на Платинения юбилей. Цената й беше едва 75 долара за бройка, но няколко дни след кончината на Елизабет Втора тя започна да се търгува много по-скъпо, констатира „Паризиен”. В някои сайтове тя се предлага сега за между 400 и 6000 долара.
Кончината на кралицата стана повод и за редица медии да
насочат вниманието си върху всички други членове на британското кралско семейство.
Голям интерес и коментари предизвика това, че принцовете Уилям и Хари със съпругите си Кейт и Меган се разходиха заедно пред Уиндзорския замък, за да разгледат цветята и посвещенията, оставени там в памет на кралицата. Медиите се впуснаха в редица анализи дали това е типична протоколна проява или е затопляне на отношенията между двамата принцове. За тази поява младите знатни персони дойдоха с обща кола. На тръгване по-наблюдателни журналисти забелязаха, че Хари отваря вратата на колата, за да влезе Меган, но Уилям оставя Кейт сама да се оправя и това породи коментари от сорта кой е по-невъзпитан от двамата принцове.
Под медийна лупа се следят сега и всички изяви и появи на крал Чарлз Трети. Леко подутите пръсти на ръцете му породиха какви ли не спекулации за здравето му – от задържане на вода през проблеми с бъбреците и кръвоносните съдове до артрит. А двете му поизнервени реакции, запечатани от камерите при подписването на официални документи, предизвикаха коментари за евентуалния му холеричен характер. Почеркът на новия крал също беше детайлно анализиран от италианската графоложка Кандида Ливатино, която стигна до извода, че новият крал подценявал способностите си и потискал емоциите си. Имал също и силно чувство за дълг и силна воля, но понякога се поддавал на влиянието на други. Емпатичен бил към онези, които споделяли интересите му, а в емоционален план търсел силна и решителна личност, на което отговаряла Камила, добавя графоложката Ливатино пред Ти Джи Ком 24. Почитатели на Чарлз Трети пък успяха да открият в първото му изявление като крал дискретно отдаване на почит към принцеса Даяна. Чарлз Трети използва цитат от „Хамлет” на Шекспир, в който се казваше как рояк от ангели с песните си ще люлеят майка му в отвъдното и който е бил използван и в църковен химн, композиран за погребението на Даяна.
Много медии анализираха и това, че
на кралицата не бяха чужди рекордите –
преди да умре, тя беше най-възрастният действащ монарх в света и най-дълголетният монарх в британската история. В световен план само френският крал Луи Четиринадесети я изпревари в рекорда за най-дълго властвал монарх. След смъртта си кралицата „предизвика“ няколко рекорда. 6 милиона души са следили в приложението за полети „Флайтрадар24” самолета, с който кралският ковчег бе транспортиран от Шотландия до Лондон. Това е най-следеният полет в историята, откакто се води подобна статистика, констатира Би Би Си. А „благодарение” на кончината на кралицата датската й колежка Маргрете Втора записа сега в актива си два рекорда – този за най-дълго властвал европейски монарх (50 години на датския престол) и единствената жива жена монарх в света.
Сред информациите в медиите, вдъхновени от кончината на британската кралица, бяха и такива за обекти, които ще носят оттук нататък нейното име, като например летището в Туке-Пари-Плаж във Франция, за обекти, които са прожектирали върху фасадите си лика кралицата, като например Операта в Сидни и кулата Бурдж Халифа в Дубай, за това кои обекти са изгасили светлините си в памет на кралицата, като например Айфеловата кула в Париж, за заветите, оставени от кралицата на идните поколения, като например мистериозно писмо, написано от нея през 1986 г. до жителите на Сидни, което обаче трябва да бъде отворено, според желанието й, едва през 2085 г. Много медии се фокусираха и върху недостига на черни вратовръзки и на хотелски стаи в Лондон заради предстоящото кралско погребение.
Като цяло смъртта на Елизабет Втора, която беше доста премерена и дискретна в отношенията си с медиите, се превърна в ръководство за отразяване на големи по мащаби събития, в които всеки детайл, дори и най-незначителният, може да стане повод за коментари и анализи.