Франция реши днес да забрани използването на електрически тротинетки от лица под 14 години и да затегне санкциите в случай на нарушения с надеждата да регулира по-добре употребата на тези транспортни средства, които разделят общественото мнение и подхранват ожесточени дебати в Париж, предаде Франс прес.
Подобно на случващото се в редица други страни, транспoртното средство с ниски въглеродни емисии е завладяло французите – два милиона сред тях притежават електрическа тротинетка, а стотици хиляди наемат (при възможност на самообслужване), според данните на компаниите от сектора.
Междувременно обаче е нараснал и броят на смъртните случаи и тежките наранявания, свързани с инциденти с тротинетки, а старомодната система за отдаване под наем на самообслужване предизвикаха напрежение най-вече в Париж, където кметството организира тази неделя местен референдум, който би могъл да доведе до пълната им забрана.
Планът, представен днес от френското правителство, си е поставил амбициозната задача „успокои общественото мнение“, въвеждайки по-строга рамка. „Тротинетките биха могли да имат шанс, ако използването им е добре организирано и регулирано“, заяви на пресконференция транспортният министър Клеман Бон
Според новите правила, които трябва да бъдат официализирани в бъдещ декрет, минималната възраст за каране на електрическа тротинетка ще бъде вдигната от 12 на 14 години, както при скутерите. Тротинетките трябва задължително да са оборудвани с две стоп светлини и мигачи.
Глобите също нарастват – от 35 на 135 евро за санкциониране на двама души върху едно превозно средство или каране по забранени пътища.
Задължителното носене на каска отпада, но опцията продължава да е на масата, според министерството.
Министерството е накарало операторите на тротинетки на самообслужване („Юбър“ – Uber, „Лайм“ – Lime) да подпишат „харта на ангажиментите“, която обобщава вече въведените мерки в Париж и Лион като ограничаване на скоростта в пешеходните зони и удостоверяване на възрастта на ползвателите.
Регулациите бяха затегнати в много градове извън Франция. Рим, Лисабон, Стокхолм и Осло затегнаха условията за използване на тротинетки на самообслужване, а Барселона и Монреал направо ги забраниха, припомня АФП.