Тя беше стюардеса. Сега е шеф на Japan Airlines

Когато Мицуко Тотори беше назначена за шеф на Japan Airlines (JAL) през януари, това предизвика шок в корпоративния сектор на страната.

Г-жа Тотори не само беше първата жена шеф на превозвача, но и започна кариерата си като член на кабинния екипаж, пише BBC.

Заглавията варираха от „първата жена“ и „първата бивша стюардеса“ до „необичайно“ и „няма начин!“

Един уебсайт дори я описва като „извънземна молекула“ или „мутант“, препратка към това, че е работила в Japan Air System (JAS), много по-малка авиокомпания, която JAL купи преди две десетилетия.

„Не знаех за извънземен мутант“, смее се г-жа Тотори.

Накратко, тя не беше от елитната група бизнесмени, които превозвачът обичайно назначаваше на висшия си пост.

От последните 10 мъже, заемали поста, седем са получили образование в най-добрия университет в страната. Г-жа Тотори е завършила далеч по-малко престижен колеж само за жени.

С назначаването на г-жа Тотори JAL се присъедини към по-малко от 1% от най-добрите компании в Япония, ръководени от жени.

„Не мисля за себе си като за първата жена или първата бивша стюардеса. Искам да действам като индивидуалност, така че не очаквах да получа толкова много внимание.“

„Но осъзнавам, че обществеността или нашите служители не ме виждат непременно така“, добавя тя.

Нейното назначение дойде само две седмици след като стюардесите на JAL бяха похвалени за успешната евакуация на пътници от самолет, който се сблъска със самолет на бреговата охрана по време на кацане.

Полет 516 на Japan Airlines избухна в пламъци след сблъсъка на пистата на летище Ханеда в Токио.

Петима от шестимата членове на екипажа на самолета на бреговата охрана загинаха, а капитанът беше ранен. Въпреки това, в рамките на минути след сблъсъка, всичките 379 души на борда на Airbus A350-900 бяха спасени.

Строгото обучение на стюардесите на превозвача внезапно попадна в светлината на прожекторите.

Самата тя като бивша стюардеса, знае всичко за важността на авиационната безопасност от първа ръка.

Четири месеца след като тя става стюардеса през 1985 г., Japan Airlines участва в най-смъртоносния инцидент със самолет в историята на авиацията, който уби 520 души в планината Осутака.

„На всеки член на персонала в JAL се дава възможност да изкачи връх Осутака и да говори с онези, които помнят инцидента“, казва г-жа Тотори.

„Ние също излагаме отломки от самолети в нашия център за насърчаване на безопасността, така че вместо просто да четем за тях от книга, ние гледаме със собствените си очи и чувстваме със собствената си кожа, за да научим за инцидента.“

Въпреки че назначаването й на висшия пост беше изненада, JAL се промени бързо, откакто фалира през 2010 г., което беше най-големият корпоративен фалит в страната извън финансовия сектор.

Авиокомпанията успя да продължи да лети благодарение на значителната държавна финансова подкрепа и бизнесът претърпя широко преструктуриране с нов борд и управление.

Неговият спасител е тогавашният 77-годишен пенсионер и ръкоположен будистки монах Казуо Инамори. Без неговото трансформиращо влияние е малко вероятно някой като г-жа Тотори да стане лидер на JAL.

Под ръководството на г-н Инамори компанията започна да издига хора от първа линия, като пилоти и инженери, а не от бюрократичните длъжности.

JAL измина дълъг път оттогава и вниманието, което получава първата жена президент, не е изненадващо.

Японското правителство се опитва от почти десетилетие да увеличи броя на жените шефове в страната.

Сега иска една трета от ръководните позиции в големи предприятия да отидат на жени до 2030 г., след като не успя да постигне целта до 2020 г.

„Не става въпрос само за начина на мислене на корпоративните лидери, но също така е важно жените да имат увереността да станат мениджъри“, казва г-жа Тотори.

„Надявам се, че назначаването ми ще насърчи други жени да опитат неща, от които преди са се страхували да опитат.“

Четете още

Избор на редактора