Бир гащи, еки лева. Ашколсун, комшу! (Гащи за два лева. Браво, съседе!)
Такива и подобни реплики могат да се чуят на всяка крачка по главната търговска улица в Одрин. Градът вече стана любима търговска дестинация на българите заради евтината от обезценената лира стока. Сирене, локуми, маслини, шарлан (турско олио), перилни препарати, плочки за баня задръстват багажниците на колите с българска регистрация. Аферим, машаллах, сирене варму, кач пара, чок, чок се чува от всеки дюкян. И от турци към българи, и от българи към турци. Езикова бариера няма. Има левове, стока и мерак.
Появи се обаче неочакван душманин. Скандал се развихри няма и месец след като нашенците плъзнаха да пазаруват в граничния турски град, които стана веднага щом президентът Ердоган разреши на българските граждани да влизат в Турция само с лични карти, а не с международни паспорти.
За удобство на българските купувачи Одрин бе залят от десетки табели и плакати на български език. Упътвания къде е най-евтин шарланът, къде правят най-вкусния джигер тавасъ.
Кметът на града Реджеп Гюркан настоява да се създаде комисия към общинския съвет, която да вземе решение дали рекламните пана, написани само на български език, да останат ли, или да бъдат премахнати. Това потвърди от Одрин специално за ekspresso.bg кореспондентът на вестник „Сабах“ в града Мурат Саваш.
Търговците обаче не се предават и са твърдо за българските рекламни послания с аргумента, че така ориентират правилно клиентите си, които напоследък са предимно българи.
„Всичко е далеч по-евтино от магазините в България. Дойдохме да стегнем сватбата на малката ни щерка. Като видяхме колко е по-изгодно тук, май ще пазаруваме дрехи за цялата рода“, обяснява пред местната телевизия Хатидже Хасан. Тя добре познава одринските магазини, защото идва тука поне веднъж в месеца. Рекламите на български език я улесняват и намаляват времето й за пазаруване. Признава, че като свърши с одеждите за празничното събитие, ще се отбие и до хранителните стоки, за да зареди стока поне за 2 седмици. Надява се, че така ще спести поне стотина лева.
Българските орди с цел пазар навлизат в Одрин обикновено с личните си автомобили или чрез организирани екскурзии. Един от дошлите така е Ибрям Башлиев от Кърджали, който идва с жена си да огледат диван и секции за апартамента им. От приятели научил, че в Одрин тези артикули са доста по-изгодни като цена, а и доставката няма да е много скъпа и той може да си я позволи.
Одринските търговци смятат, че е напълно нормално да има реклами на български език и препоръчват на общината да реши останалите проблеми на града, които са далеч по-важни за хората, а после да се захваща с тях. „Нормално е да рекламираме на български, не правим нищо нередно, след като в тази криза разчитаме основно на комшиите. Общината има далеч по-важни дела, отколкото да дебне кой на какъв език рекламира стоката си“, споделя търговецът на дрехи Исмаил Кайя. Напоследък той не може да се оплаче от липса на клиентела и стиска палци заради коронакризата да не се затворят пак границите.
Всички търговци в Одрин чакат с нетърпение заседанието на общинарите в града и решението на кмета Реджеп Гюркан. Вярват, че то няма да попречи на алъш-вериша с комшиите.