Нов албум, рекордни продажби, планирано турне през 2023 г.… В рамките на по-малко от месец – от края на октомври до края на ноември, певицата Тейлър Суифт успя да изкачи нови върхове в музикалната си кариера, но и да се окаже, макар и косвено, забъркана в скандал, избухнал около продажбата на билетите за предстоящите й концерти в САЩ.
В центъра на проблемите, които сериозно ескалираха и стигнаха чак до американските власти, е сайтът „Тикетмастър“, собственост на „Лайв нейшън ентъртейнмънт инк“. Двете компании се обединиха през 2010 г., като в резултат на сливането се формира мегакорпорация, доминираща в индустрията за продажба на билети за концерти. По данни на американските медии през 2019 г., последната година преди избухването на пандемията от КОВИД-19, онлайн магазинът е продал 485 милиона билета за над 40 000 изяви на живо.
И Тейлър Суифт реши да се довери на „Тикетмастър“ заради сериозния опит на компанията. Тя обяви в началото на ноември, че в САЩ ще направи турне от март до август 2023 г. Първата партида билети за концертите беше пусната в предварителна продажба на 15 ноември и предизвика небивал интерес. Заради “безпрецедентното търсене“ – около 3,5 милиона почитатели на певицата, ботове и прекупвачи на билети са се втурнали да купуват билети, сайтът „Тикетмастър“ се срина.
Желаещите да присъстват на концертите се сблъскаха с безброй съобщения за грешка, а други часове наред напразно чакаха на виртуална опашка. В същото време билетите – първоначално пуснати на цени от 49 до 449 щатски долари, скочиха рязко на пазара за препродажба, достигайки стойност от 28 хиляди щатски долари. Заради проблемите търговията беше преустановена, но въпреки това въпросите и съмненията растат лавинообразно.
От „Тикетмастър“ признаха за трудностите, но и не пропуснаха да се похвалят, че са били изтъргувани над два милиона билета – рекорд за изпълнител в рамките на един ден. Това обаче не успокои феновете, а скандалът сериозно ескалира, привличайки интересът и на властите в САЩ, които от доста време следят под лупа онлайн продавача на билети заради съмненията за монополно положение на пазара.
Тейлър Суифт също се разгневи на „Тикетмастър“ за неспособността на онлайн магазина да се справи с по-голям от обичайния интерес. В профила си в Инстаграм тя написа, че „няма да се оправдава за никого, защото ги попитахме няколко пъти дали ще успеят да се справят с подобно търсене и получихме уверения, че могат.
Големият интерес към предстоящите концерти на певицата е напълно очакван – „The Eras Tour“ ще е първото турне на Суифт от 2018 г. насам. За последен път тя се срещна на живо с почитателите си преди почти пет години при представянето на албума „Reputation“. От тогава до сега певицата пусна нови продукции, но редица причини, сред които и пандемията от КОВИД-19, попречиха на изявите й на живо.
Властите в САЩ също търсят отговори за възникналите проблеми около продажбата на билети за турнето на Тейлър Суифт. Според информация на в. „Ню Йорк таймс“ Министерството на правосъдието е започнало разследване заради съмненията за монополно положение на компанията „Лайв нейшън ентъртейнмънт“.
Хаосът привлече вниманието на сенатора от Демократическата партия Ейми Клобучар, председател на антимонополната комисия в американския Сенат. В писмо до „Лайв нейшън ентъртейнмънт“ тя изразява „силна загриженост относно конкуренцията в индустрията за продажба на билети”.
„Силата на “Тикетмастър” на първичния пазар на билети го изолира от конкурентния натиск, който обикновено тласка компаниите към иновации и подобряване на услугите си“, смята сенатор Клобучар. „Това може да доведе до драматични сривове на услугите, както вече видяхме, при които потребителите са тези, които плащат цената.“
И сенаторът Александрия Окасия-Кортес, която също е от Демократическата партия, повдигна въпроса на фона на скандала с концертите на Тейлър Суифт. „Ежедневно напомняне, че “Тикетмастър” е монопол, сливането с “Лайв нейшън” никога не е трябвало да бъде одобрявано…“, написа тя в социалните мрежи.
Задушаващата хватка на “Лайв нейшън” и “Тикетмастър” върху онлайн пазара на билети за събития на живо е поставена под въпрос, след като двете компании се сляха. Посетителите на концерти се оплакват от липса на избор, скрити такси, ограничена наличност и препродаване на билети…
Американски законодатели поискаха Федералната търговска комисия да приложи закон от 2016 г. срещу прекупвачите на билети, използващи ботове, след като „Тикетмастър“ обвини софтуера за проблемите. Сенаторите Ричард Блументал и Марша Блекбърн, които са работили по закона от 2016 г., забраняващ на прекупвачите на билети да използват софтуер за закупуването им, притиснаха Федералната търговска комисия да даде отговор какво е направила за прилагането му, ако изобщо е предприела някакви действия.
След билетното фиаско привърженици на Тейлър Суифт обявиха, че ще съдят онлайн магазина. Те вече са завели дело в съд в Калифорния срещу “Тикетмастър” по обвинения в “измама, фиксиране на цени и нарушения на антитръстовите правила“. Ищците настояват, гигантът за продажба на билети е позволил на прекупвачите да изкупят входните документи на първичния пазар, а след това получат „допълнителни такси“ за всеки препродаден билет.
Според експерти в бранша, цитирани от американските медии, сериозен проблем е и препродажбата на билети за концерти. И този път това също пролича с пълна сила, след като входен документ за турнето на Суифт стигна единична цена от 28 хиляди щатски долара.
Напълно наясно с тази практика много световни звезди предприемат мерки в опит да спрат спекулата. Ед Шийран, например, не позволява билетите за изявите му да бъдат препродавани над номиналната им стойност. През 2017 г. певецът взе решение да анулира 10 000 билета, препродадени на завишени цени и предложи на “пострадалите” фенове шанс да си купят нов билет – на първоначално обявената стойност, припомня Си Би Ес.
Майли Сайръс и Адел изискват от посетителите на концерта да представят кредитната карта, използвана за оригинално закупуване на входните документи; “Блек кийс” пък наредиха на “Тикетмастър” да анулира препродадените билети и не допусна феновете, които се опитват да влизат с тях…
Началото на турнето “The Eras Tour” на Тейлър Суифт е планирано за 17 март от Глендейл, щата Аризона. Финалът трябва да бъде на 9 август в Лос Анджелис. Засега певицата не е обявила дати за концерти в други части на света, но обещава скоро да зарадва и феновете си извън пределите на САЩ.