Министър Денков: Матурите за 7-ми и 10-ти клас трябва да са на различни дати

Матурите за 7-ми и 10-ти клас трабва да са на различни дати, за да не стават обърквания, сподели пред БНТ образователният министър Николай Денков.

Според него голяма част от критиките по организацията на тазгодишните изпити са силно преувеличени, защото има свръхчувствителност по темата.

Той изтъкна, че за първи път тази година МОН е организирало толкова изпити в рамките на месец, защото за първи път завършват випуски по новия закон.

„Да, имахме пропуск, който за щастие не доведе до сериозни последствия. Грешката в НВО по математика за 10 клас не беше в задачите, а в листа с формулите. След проверка се оказа, че в изпита е имало само една задача, за която е трябвало да се използва сгрешената формула. 6 минути след подаването на сигнала са изпратени вярно конвертираните формули. Затова в училищата, в които не е било удължено времето на изпита, ще дадем пълния брой точки за тази задача. В конкретния случай тези изпити не са толкова важни. Ако това се беше случило с изпита за 7 клас, това би било огромен проблем“, каза Денков.

Министърът обясни и защо според МОН разказът „Талисманът“ е подходящ за изпита за 7 клас.

„Целта на „Талисманът“ не е да е литературен шедьовър. Има конкретни изисквания към тези тесктове – да не са много сложни, защото са предназначени за всички седмокласници, а не само за елитните гимназии. Предишни години сме имали критики дали разказът не е твърде сложен, така че винаги ще има критики. В деня на изпита получих поздравления от учители за избора на тескта, а след като излязоха подробности за политическата ориентация на автора, дойдоха и критиките. Представете си следващият министър да каже, че не харесва проевропейски настроените автори. Тогава да махнем Георги Господинов ли?“, попита министър Денков.

Той защити и спорния въпрос за пожарникаря, с който не се справиха мнозинството четвъртокласници.

„Темата за пожарникаря е представена едностранно. Учениците учат какво е професия – това е част от тяхната програма. На оценяващите е казано да не приемат само отговора „професия“, приемат и че това работят, подготвени са за това, тренирани са това. Но, ако гори пожар и ние с вас отидем да го гасим, това прави ли ни пожарникари? Ако родител учи детето си, това прави ли го учител? Трябва малко по-дълбоко да се вглеждаме. За мен това е индикация, че трябва по-внимателно да подготвим децата за този тип въпроси, а не да говорим, че въпросът е безсмислен“ – каза Денков.

Четете още

Избор на редактора