Търговските ни аташета стават агенти под прикритие в чужбина

Търговските ни аташета в чужбина стават агенти под прикритие. Икономическият министър Никола Стоянов въвежда нестандартен начин за борба с високите цени на храните. В мерките за намаляването им той ще включи и търговските ни аташета зад граница.

Стоянов им е разпоредил да събират данни за цените на над 20 основни хранителни продукти и да докладват. Сред тях са брашно, олио, ориз, боб, захар, прясно и кисело мляко, масло, краве сирене, кашкавал, яйца, месо и др. Информацията ще бъде актуализирана всяка седмица.

„Това ще подпомогне процеса по анализиране на формирането на цената на продукта от производителя до крайния потребител“, казват от министерството.

Търговските ни представители ще следят ежеседмично цените в големите хранителни вериги в седем европейски държави – Германия, Австрия, Франция, Румъния, Гърция, Чехия, Хърватия, както и в по-малки търговски обекти в същите страни. Данните ще се обработват и съпоставят с цените в търговските обекти в България, като цялата информация ще бъде публична.

„По този начин, във всеки момент, гражданите на България ще имат официална информация за актуалните цени в страната ни, съпоставени с някои от водещите европейски държави.

Причината е все по-големият брой сигнали, че едни и същи продукти се продават на завишени цени в българската търговска мрежа.

Целта е от една страна потребителите да имат пълна информация, а от друга – да се ограничат нелоялни практики и начисляване на свръхпечалби от страна на търговците“, обясняват от ведомството.

Председателят на Комисията по стокови борси и тържища Владимир Иванов коментира, че има злоупотреба с търговско положение при формирането на цените на храните, както и че много търговци вървят към свръхрентабилност и това изкривява пазара.

Той обаче се обяви против налагането на таван на цените, защото според него това ще доведе до още по-голямо изкривяване на пазара, отколкото би имало ползи. „България има потенциал да храни 30 млн. души и трябва да използваме това. Я си представете сега да имаме една обща аграрна камара и млечен борд, който да направи магазини в цялата страна. Какво ще се случи с пазара – дали ще са същите цените?“, пита Владимир Иванов.

Четете още

Избор на редактора